artikel

Sterke regiogebonden catering bij FC Twente

Catering

FC Twente heeft Meeting & Events opgericht. Deze nieuwe afdeling van de Enschedese voetbalclub is verantwoordelijk voor catering, congressen en events. Met veel restauratieve ruimtes in De Grolsch Veste zijn er volop kansen.

Sterke regiogebonden catering bij FC Twente

Bekijk hier een fotoreportage van de Grolsche Veste

Precies een week geleden ruimden bouwvakkers hun gereedschapkoffers op. Binnenkort wordt de medio vorig jaar in gang gezette aanbouw aan de kanaalzijde van stadion Grolsch Veste in Enschede officieel opgeleverd. Meest zichtbare resultaat eerder was de tweede ring waardoor de stadioncapaciteit werd vergroot tot 24.000. Nu vechten vooral de hospitality ruimtes van het succesvolle FC Twente (tweede in de vaderlandse competitie achter de –bijna- zekere kampioen AZ) om de gunst van de bezoekers. En buiten de wedstrijddagen om staat de telefoon bij Meeting & Events roodgloeiend.

‘We hebben bijna iedere dag wel een activiteit in één van onze hospitality ruimtes’, zegt Hugo de Leeuw, het hoofd van de nieuwe afdeling. Dat varieert van vergadering tot bedrijfspresentatie en van congres tot bruiloft. Het succes van De Leeuw en zijn team heeft te maken met de pas opgeleverde fraaie hospitality ruimtes én de successen van de club. ‘Iedereen wil bij Twente horen’, zegt Martijn Lebbink, de verantwoordelijke voor de businesshoreca bij de Tukkers. En volgens De Leeuw diens linker én rechterhand.

Grootste

Voor de catering in het stadion zijn verder Jan Booman (publiekshoreca) en Young Yang (manager skyboxen en tevens eigenaar van Chinees-Japans restaurant Jasmin Garden in Borne) verantwoordelijk. De Leeuw: ‘De verhouding publieks- en vipcatering is nu nog fifty-fifty. We splitsen het ook uit in wedstrijd en niet-wedstrijd gerelateerd. Dat laatste deel wordt echt een speerpunt.’ De club heeft de ambitie om met het stadion de grootste feest- en congreslocatie van het oosten te worden.

Daarom paste het ook goed in het businessmodel om de catering in eigen hand te houden. Daarvoor werd onder meer de Twentse Catering Groep (TCG) overgenomen. Vanuit de keuken van partycentrum ’t Holscher (voormalige eigenaar TCG) komen nu de culinaire specialiteiten op wedstrijddagen richting het restaurant van De Grolsch Veste. Verdeeld over een driegangen keuzemenu – en een buffetgedeelte kunnen hier ruim 500 gasten terecht. ‘En het is telkens volgeboekt’, aldus Lebbink.

Dat gold voor de wedstrijd tegen PSV ook. Althans voor de oorspronkelijke setting, zaterdagavond 7 maart. Doordat een nieuw grasmat die avond nog niet bespeelbaar bleek werd het duel verzet naar de zondagmiddag daarna. Gevolg: 150 afzeggingen. Dat verlies moet de cateringtak dan maar nemen als bedrijfsonderdeel. De ambiance en het driegangendiner* waren van prima kwaliteit, getuige de opmerking van een gast. ‘Je hebt toch echt niet het idee dat je zo naar een voetbalwedstrijd gaat kijken.’

Broodje braadworst

De publiekscatering is ook in eigen hand. Onder de naam Food & Drinks for Fans zijn er op de ‘omloop’ van het stadion op de vierde etage acht outlets waar broodjes, bier, fris en snacks worden verkocht. Producten met een hoge omloopsnelheid zoals pizza’s (via Al Capone’s), een broodje warme, gegrilde achterham (4 euro) en een broodje bal (3 euro). Een halve liter bier (Grolsch uiteraard) is met vier euro mooi geprijsd. Topper in het assortiment is het regionaal zeer bekende broodje braadworst.

De Leeuw: ‘Het eetgedrag verschilt nogal of we een avond of middagwedstrijd spelen. ’s Middags is koffie een hit en Fristi en chips, omdat het meer een familiedag is. ‘s Avonds is er bijna een verdubbeling van verkoop in snacks. Onze gemiddelde besteding ligt boven de vier euro.’ Dat lijkt tamelijk hoog ten opzichte van overige stadions in Nederland.

In de grachten van het stadion exploiteert Peters Projectcatering uit Hengelo nog acht zogeheten units voor de supporters. Nog meer lokale betrokkenheid is er met sponsor én naamgever Grolsch uit Enschede. Bier is meer dan aanwezig. Al was het maar vanwege de 16.000 liter die in tanks ligt te wachten op dorstige supporterskelen.

Sterrenchefs

Er zijn ambitieuze plannen voor meer horeca in en om het stadion. Zo moet er op termijn een brasserie en een sportcafé op de begane grond worden geopend. En leeft het idee om sterrenchefs uit te nodigen die om beurten hun kunsten mogen laten zien, zo verklapt De Leeuw. Hij spreekt vol trots over de regionale betrokkenheid van ondernemingen bij het stadion in het algemeen en de catering in het bijzonder. Hij glimt. Al zal dat ook te maken hebben met het punt dat ‘zijn’ FC Twente tegen PSV in blessuretijd ternauwernood binnen harkte.

De Leeuw kijkt even later naar het enorme balkon boven de hoofdingang. ‘Stel dat FC Twente de KNVB-beker wint, dan is dit een prachtig bordes. En er is voldoende ruimte voor de fans op het parkeerterrein’, lacht het hoofd Meeting & Events. Een mooie uitdaging voor De Leeuw en zijn team om dat feest te regelen.

*Driegangen diner FC Twente-PSV (8 maart 2009)

Voorgerechten

Cannelloni van vijgen gevuld met rilette van eend en schuim van ganzenlever

of

Diverse Sushi met Sesam en soya wasibi

Hoofdgerechten

Dorade geserveerd in bananenblad met cocos kerrie saus

of

Kalfsentrecote met rode port vanille saus

Nagerechten

FC Twente Dessert

Dit is de derde fotoreportage in een serie over catering in stadions in Nederland. Eerder stonden GelreDome in Arnhem, de Euroborg in Groningen en het Philips Stadion in Eindhoven centraal. Er volgt nog een reportage over het DSB-stadion (van AZ) in Alkmaar.