artikel

Tijd voor een schouderklopje

Catering

Wellicht was het u nog niet opgevallen, maar dit jaar is er geen Misset Catering Award. Ongelofelijk spijtig dat de crisis ook op dit vlak zijn sporen nalaat. Zeker nu de crisis op dit moment meer dan ooit van de medewerkers en werkgevers binnen cateringland vraagt.

Tijd voor een schouderklopje

De crisis vraagt op dit moment meer dan ooit van de medewerkers en werkgevers binnen cateringlang. De uren staan onder druk en dat verhoogt de werkdruk op de medewerkers. Kosten moesten naar beneden en er wordt aanspraak gedaan op de flexibiliteit, creativiteit en het doorzettingsvermogen van de mensen op de werkvloer.

Als werkgever wil je dan ook niets liever dan de mensen in het zonnetje zetten die dag in dag uit onder drie druk een verschil maken. Ja toch?! Daar komt nog bij dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat medewerkers liever worden gewaardeerd met een oprecht gemeende schouderklop dan met een salarisverhoging.

De cateraars onder aanvoering van Veneca zouden toch in staat moeten zijn de waarde die Catering Award met zich meebrengt en een bedrijfstak moet stimuleren om het uiterste uit zijn medewerkers te halen, nieuw leven in te blazen.

Na De Dag van de Cateringmedewerker, die geen groot succes was, zou een aantal kopstukken binnen de branche, de handen ineen moeten slaan en met Reed Business/Misset Catering een nieuw plan moeten maken. Een plan waarin de Dag van de Cateringmedewerkers, De Catering Award (door een vakjury bepaald) en de Catering Jaarprijs (door de gasten de cateraars toegekend) worden samengevoegd. De catering Jaarprijs zou een nieuw initiatief moeten worden vergelijkbaar met de ING Retail jaarprijs. Binnen de retailwereld is veel aandacht voor en wordt veel waarde gehecht aan deze prijs. Daarnaast denk ik dat we met dit initiatief de weg verder moeten en kunnen vrijmaken voor de niet-Veneca-leden. Deze ijn groot in aantal en zeker niet minder gepassioneerd en betrokken bij hun business.

Beste cateraars, er ligt een schone taak voor ons juist in deze lastige tijden de koe bij de horens te vatten en er alles aante doen onze cateringteamleden volop in het zonnetje te zetten. Wie pakt de handschoen op?

Peter van Ee

peter.vanee@leoophetwerk.nl

www.leoophetwerk.nl