artikel

Topsport door catering en horeca in Philips Stadion

Catering

Niet alleen op het veld van het Philips Stadion wordt topsport bedreven. De horeca doet niet onder voor de profvoetballers van PSV. Bij een thuiswedstrijd genieten zo’n 1100 VIP’s in fraaie sponsorruimtes van luxe f&b. Uniek: het is het enige stadion in Europa met een restaurant met Michelin-ster.

Topsport door catering en horeca in Philips Stadion

Het restaurant Avant Garde (van patron-cuisinier Johan van Groeninge en zijn (gast)vrouw Lia heeft al een ster vanaf 2004. ‘Uniek in Europa’, weet stadionmanager Frank Wijnveld. ‘Want het restaurant in het Constant vanden Stock stadion in Brussel is de ster al enkele jaren kwijt.’ Tijdens het thuisduel tegen ADO Den Haag scoort niet alleen PSV (het wint met 6-0), ook Van Groeninge straalt. Zij het even gedreven als bescheiden als altijd.

De topkok bedrijft topsport. Binnen anderhalf uur schotelt hij met z’n team een exquise driegangen diner (zie hieronder) voor ongeveer 80 gasten. Die op deze derde etage vanuit de zuidwesthoek een prachtig zicht hebben op het veld. Het sterrestaurant is buiten wedstrijddagen om toegankelijk voor iedereen. ‘Tijdens thuisduels huurt PSV Avant Garde af, het is dan onderdeel van een van de sponsorpakketten’, aldus Wijnveld.

Topspeler

Er is nóg een topspeler in de f&b van het Philips stadion, Maison van den Boer. Vestigingsmanager is Marco Wesdorp. De eventcateraar uit Veghel verzorgt de sponsorruimtes. De een hip en de ander klassiek ingericht. Een overzicht:

  • 3e etage: sponsoren en bestuur

    La Lumiere: capaciteit 275 couvert

    Eric Gerets: capaciteit 75 couvert

  • 4e etage: totaal aantal bezoekers: 736 aan de lange zijde plus 2×140 in de hoeken.

    Living: 75 couvert

    Lounge: 125 couvert

    Sportcafé: koffie ontvangst – borrel arrangement Business Club

    Erwin Koeman: 55 couvert

    Ruud van Nistelrooij: 55 couvert

  • Overige hospitality ruimtes:

    Bouwlounge: 90 personen all-in

    Guus Hiddink: 120 personen all-in

    Business Rooms: 42 (gemiddeld 16 personen)

    Eerste etage: Persruimte, Spelershome, Multifuntionele ruimtes voor diner/buffetten (capaciteit 150 personen)

    Bekijk hier de fotoreportage

In La Lumière (3e etage) en in de Businessclub (4e etage) wordt een driegangenmenu (zie hieronder) geserveerd. In de overige hospitality ruimtes kunnen de sponsoren zich inschrijven voor een luxe buffet (zie hieronder). ‘Zo’n 1100 VIP’s van in totaal 4000 genieten tijdens een wedstrijd van luxe f&b. Er zijn dan 150 Maison-medewerkers, waarvan 24 koks’, aldus Wesdorp, zelf fanatiek PSV-fan. ‘We verzorgen ook 36 van de 42 business rooms.’ De gerechten worden in de centrale keuken in Veghel voorbereid en in de diverse keukens in het stadion afgemaakt. Logistiek gezien een enorme klus. ‘Ook dat is topsport’, lacht Wesdorp. Ook na de wedstrijd kunnen sponsoren (in bezit van een all-in arrangement) in diverse zalen naborrelen.

Stadionconcert

Vanwege het enorme aantal vierkante meters aan hospitality koos de Europese voetbalbond om in 2006 in het Philips Stadion de finale van de UEFA-cup te laten spelen. De ruimtes lenen zich prima voor het houden van congressen, seminars, bedrijfspresentaties, bruiloften en andere events. Wijnveld en Wesdorp zijn de drijvende krachten om het Philips Stadion te vermarkten. ‘Daar maken we samen nu echt werk van’, aldus Wijnveld. ‘Op het veld willen we meer concerten organiseren. Onze ogen zijn geopend tijdens het eerste stadionoptreden van Guus Meeuwis hier.’

‘Maison’ heeft een eigen kantoor in de catacomben en verlengde het contract onlangs met vijf jaar. Het bevestigt de nauwe en prettige samenwerking met de stadionorganisatie. Stadionmanager Wijnveld is uiterst tevreden: ‘PSV is Maison en andersom.’ Om het voetbalbolwerk te vermarkten kozen beiden voor de slogan Philips Stadion – powered by Maison van den Boer. ‘We willen meeliften op elkaars netwerk’, legt Wesdorp uit.

De cateraar zou maar wat graag de f&b van concerten willen verzorgen. Dat wordt echter door Top Events gedaan. Wesdorp: ‘De omzet van vier concertdagen staat bijna gelijk aan een heel voetbalseizoen.’ Wesdorp zegt een prima verstandhouding te hebben met Top Events. ‘Als zij wat nodig hebben van ons en andersom, dan helpen we elkaar.’

A la carte

Top Events, ook kantoor houdend in het stadion, verzorgt ook de fans in het stadion. Middels het samen met stadioneigenaar PSV ontwikkelde merk Fan Tasty. Via minimaal 35 vaste en zes mobiele outlets worden de bekende producten als broodjes frikandel en hamburger en fris en bier aangeboden. Tijdens een wedstrijd zijn er zo’n 450 medewerkers actief. De supporters betalen met munten. Wijnveld: ‘De gemiddelde besteding verschilt. Op Zuid is dat € 3,60 en aan de overzijde € 4,92. Daar is het bedrag hoger omdat mensen vanuit de businessruimtes ook toegang tot de fanzone hebben.’ De stadionmanager, voorheen ME-commandant en vanuit die functie als veiligheidscoördinator in het stadion terecht gekomen, ziet vooral in publiekscatering in de (nabije) toekomst een trend doorkomen. ‘Warme maaltijden, net als in Engeland. Zo wordt het stadionbezoek nog meer een uitje.’ Wesdorp ziet een toekomstige trend voor VIP-catering: ‘‘We voeren nu elke wedstrijd een 3-gangenmenu met de keuze tussen een vis- of een vleeshoofdgerecht. Om onze gasten nog méér een beleving te geven, zou ik binnen enkele jaren wel de stap willen maken naar een à la carte situatie.’

In het Philips Stadion is ook nog eetcafé De Verlenging gevestigd. Deze is dagelijks geopend voor lunch en wordt gerund door de familie Van Kemenade. Die verzorgt ook de maaltijden van de spelers op trainingscomplex De Herdgang. Het tekent het familiaire gevoel bij PSV. Of zoals Wijnveld het omschrijft: ‘De f&b in het stadion is een mooie mix tussen het Bourgondische Brabantse en de Eindhovense zakelijkheid.’

Menu Avant Garde tijdens wedstrijd PSV-ADO Den Haag

Amuse: Crème van tonijn met ziltige zeesla en gehakte oesters

Voor: Gerookte paling ‘in ’t groen’ met ganzenlevermousse, frisse appel, poeder van Sansyopeper en hangop

Hoofd: Gegrilde parelhoenfilet met kroketje van de pootjes, aardappelrisotto, uienmarmalade, krokant spek en een jus van gevogelte

Na: Warm chocoladetaartje met gepocheerde peer, Banyuls sorbet en amandelen

Wijnen: 2008 Pinot Gris Bodega F. Lurton (Arg.)

2003 Gran Feudo ‘reserva’, Tempranillo, Cabernet-Sauvignon, Merlot, Navarra (Sp.)

2005 Les Clos de Paulilles Banyuls Rimage (Fr.)

In de rust en na afloop: Bitterbal van garnalen, tartaar van ossenhaas met paprikamayonaise en augurk, pikantje met kaascrème

Menu La Lumière en Businessclub

Kalfscarpaccio met een appel-balsamicosiroop, pompoen, truffelaardappel en krokante prei

Lamskotelet met op lage temperatuur gegaarde lamsschouder, rode wijn-limoenjus en seizoensgroente

Of (alleen in La Lumière)

Gebakken harder met jus van schorseneren, gestoofde groente en bacon

Parfait van nougat met amandelmelk, amaretto sabayon en krullen van donkere chocolade

Businessroom buffet

Gebakken runderhaaspuntjes met een zoete honingsaus

Gestoomde zalmforelfilet op een bedje van petit légumes overgoten met een romige witte wijnsaus

Spätzle met spekjes en uien

Mix van gebakken ‘woudvruchten’

Salade van oude kaas en diverse slasoorten met een olijfolie-citroendressing

Romige aardappelsalade

Catering is bedrijfsonderdeel van FC Groningen

Het voorbeeld van publiekcatering (Gelredome)