artikel

Hans Kuipers over de trends in evenementencatering

Catering

Hans Kuipers is f&b-director van evenementenorganisator Loc7000 in Lochem en het populaire festival Lowlands in Biddinghuizen. Tijdens het congres Food & Service 3.0 van FoodService Instituut Nederland op dinsdag 14 januari sprak hij over de trends in evenementencatering. Misset Horeca was ter plaatse en vatte ze samen.

Hans Kuipers over de trends in evenementencatering
Hans Kuipers over de trends in evenementencatering

Authentiek, ambachtelijk en eerlijk

Bezoekers van evenementen zijn de laatste jaren veeleisend(er) geworden, aldus Kuipers. ‘Ze gaan niet meer alleen voor de artiest naar een evenement, maar zien het als ‘samen een dag weg met vrienden of familie’. Van de cateraar(s) verwacht hij een aanbod dat afwijkt van wat hij gewend is en daarbij signaleren wij een duidelijke en sterk toenemende hang naar authentieke, ambachtelijke en eerlijke producten. Hieraan gekoppeld is het begrip beleving: verras je gast op alle fronten.’

Duurzaamheid

Hoewel uit onderzoeken van het FoodService Instituut Nederland niet blijkt dat de vraag naar duurzame producten sterk in opkomst is, signaleert Kuipers deze trend wel in de evenementencatering. ‘De bezoeker is kritischer in zijn keuzes, ook als het gaat om bijvoorbeeld het aantal evenementen dat hij bezoekt, maar is wel bereid geld uit te geven aan producten die een duurzaam karakter hebben.’

Aankleding verkoopunits steeds belangrijker

‘Richt je outlet goed in’, zo begint Kuipers. ‘Er moet een relatie zijn met het product dat je verkoopt. Dat geldt niet alleen voor het in- en exterieur, maar ook voor de medewerkers die het product aan de man brengen. Een haringkar met daarin een Chinese verkoper, dat werkt dus niet. En zorg voor humor in en om je outlet. Bijvoorbeeld Dirndl-kostuums als je Duitse worsten of bier verkoopt.’

Kleine cateraar wint het van grote

Kuipers realiseert zich dat veel spelers hem dit niet in dank zullen afnemen, maar hij ziet het op de evenementen waar hij verantwoordelijk is voor de food & beverage. ‘De grote, bekende merken verliezen terrein ten gunste van de kleine cateraars. Dat heeft onder andere te maken met de voedselschandalen in de afgelopen tijd. De kleinere spelers geven de evenementenbezoeker een beter en eerlijker gevoel.’

Kwaliteit medewerkers

‘Investeer in de kwaliteit van je medewerkers’, zo kan Kuipers niet voldoende benadrukken. ‘Zorg dat ze goed zijn opgeleid en dat ze begrijpen wat er van ze wordt gevraagd. Gastvrijheid en klantvriendelijkheid zijn cruciaal. Wij constateren dat de kleine cateraars ook daarin een voorsprong hebben ten opzichte van de grote spelers.’

Discussieer via Misset Horeca Connect mee over de selectiecriteria voor medewerkers. Waar gaat u voor: de juiste glimlach of de vaardigheden?