artikel

11 Catertrends voor 2017

Catering 7434

Bedrijven die hun eigen koe of varken ‘adopteren’ en verorberen. Gasten die niet simpelweg aanschuiven in de rij voor het buffet maar zelf eerst het brood bakken of de ganzen voor de paté plukken. En ja, ook een buffet mag ‘op’ zijn. Voedselverspilling is taboe. Lotte Wouters van The Food Line Up signaleert elf trends waar Cateraars in 2017 niet omheen kunnen.

11 Catertrends voor 2017

Lotte Wouters zegt het vol overtuiging: ‘Er is een revolutie gaande in eventcatering. Kort samengevat: enthousiaste foodondernemers, echt eten, en alles ter plekke klaargemaakt.’ Alweer bijna vijf jaar geleden richtte ze cateringbureau The Food Line Up op. De eerste contouren van de snel veranderende foodmarkt waren toen al wel zichtbaar, maar dat het zo snel zou gaan? Nee, dat was zelfs voor haar amper te voorzien. ‘Bedrijfskantines met een eigen veestapel, ik zie het echt gebeuren. En zelfs een groothandel als Sligro speelt er qua aanbod nu op in.’

Anders dan bijvoorbeeld trends in de modewereld zijn de ontwikkelingen in de foodbranche volgens haar geen tijdelijke oprispingen. Er wordt inmiddels fundamenteel anders tegen eten en de bereiding ervan aangekeken. ‘Deze bewustwording begint tegenwoordig al op steeds jongere leeftijd. ‘Food’ is een lifestyle geworden. Het is een deel van je identiteit. Je bent wat je eet en drinkt.’ Na een druk cateringseizoen, waar ze met haar bedrijf zowel actief was op festivals als op zakelijke events, nam ze recent de tijd om een aantal van de belangrijkste trends en ontwikkelingen te formuleren. Het resulteerde in een overzicht van elf catertrends die in 2017 volop zichtbaar zullen zijn.

1. Niches worden mainstream

In restaurants en op straat merk je de verandering. Vegan, bio, glutenvrij, lokaal. Wat lang bestempeld werd als nichemarkt, is inmiddels geen uitzondering meer. De eenheidsworst verdwijnt. Consumenten zitten niet langer te wachten op het bekende. Authenticiteit, variatie, transparantie, specialisme, ambacht en ‘gezond’ zijn de nieuwe standaard.

2. DIY [Do It Yourself] Catering

De nieuwe trend na de foodtrucks wordt de DIY Catering, Do It Yourself oftewel Doe-het-zelf. De catering wordt steeds zichtbaarder op bedrijfsfeesten en evenementen. Foodtrucks promoten een bepaald specialisme en geven invulling aan de aankleding en uitstraling van een event. We zien steeds vaker livebereiding van gerechten. Meemaken wordt meedoen! Gasten en bezoekers mogen, nee moeten, eerst zelf aan de slag voordat er gegeten kan worden. Denk aan brood bakken, zelf de gans voor de paté plukken, fermenteren, bier brouwen en cocktails shaken. Do It Yourself zorgt voor ultieme verbinding met elkaar en met het eten dat op tafel wordt gezet.

3. Bistronomia

De nieuwe rocksterren in de keuken zijn jonge, eigenzinnige chefs die lak hebben aan het klassieke instituut. Deze lichting ‘Nieuw Ruig’ staat voor pure kwaliteit, lokale producten, gebruik van kop tot staart, onbekende wijnen, simpel decor en casual sfeer. En ook, kleine menukaarten en lagere prijzen. Niet langer meer ‘schuimpjes’ of ‘kaviaar van’. Deze local heroes en hun no nonsense eten pakken nu ook de eventcatering in. Zoals Anthony Bourdain zegt: ‘Good food is often, even most often, simple food.’

4. Festival-voorlopers

Nieuwe trends in de foodwereld zijn razendsnel zichtbaar op festivals. Zo bedienen ze de brede doelgroep die hierop afkomt. Van pop-up restaurants en ontbijt-aanschuiftafels tot festivalslagerijen en lokale chefs met eigen beesten. Het publiek op foodfestivals wordt ook steeds breder. De eerste generatie ‘hipsters’ is inmiddels een paar jaar ouder en neemt nu de eigen ouders en kinderen mee. Bestaande (food)festivals zijn bovendien een inspiratiebron voor zakelijke events. Wat begon met je eigen bedrijfsfestival of parade gaat nu een stap verder. Bedrijven gaan nu voor hun eigen Oktoberfest, Burning Man Festival of Oogstfeest. De parkeerplaats voor kantoor wordt in een handomdraai feestlocatie. Met een eigen biertuin waar proeverijen plaatsvinden van lokale bieren, chefs die ter plekke hun verse worsten draaien en grillen of een patisserie-chef die met de werknemers marshmallows maakt om ze daarna samen te roosteren boven open vuur.

 

5. Detoxen op de werkvloer

Even helemaal ontkoppelen en terug naar de basis. Catering aangepast op jouw gemoedstoestand en energielevel. Bijvoorbeeld bewust veganistisch lunchen, natuurlijke energiedrankjes drinken, dineren met gerechten die bereid zijn op open vuur, of zelf eerst in de omgeving eetbare kruiden foerageren en deze gebruiken voor de salades.

6. Koop een bedrijfskoe of -varken

Niet alleen thuis, maar ook met een bedrijf koop je nu je eigen koe of varken. Als bedrijf steun je zo boeren die hun dieren goed verzorgen en vervolgens volg je op social media jouw Bertha of Hanna tijdens de reis van boer tot bord. Tot slot ga je samen genieten van dit gewaardeerde beest. Van kop tot staart wordt het dier verwerkt in pure, stoere gerechten. Ongebruikte stukken verdeel je onderling via crowd butching. Het zorgt bovendien voor meer betrokkenheid bij de werknemers. Voor cateraars is de uitdaging een goede boer en slachter in de regio te vinden.

7. A match made in heaven

Pairing is hot. De opmars van craft-dranken zorgt voor een frisse kijk op het matchen van eten met onder andere speciaalbieren, hoppige frisdranken, thee, vermouth, gin en poiré. Vooral speciaalbieren doen het goed met spijs, dankzij de vele variaties van hop, mout, gist én kruiden. Dat levert meer combinaties met eten op dan bijvoorbeeld wijn. Er zijn al meerdere (mobiele) bierbrouwerijen die tijdens (bedrijfs)evenementen een bier brouwen, met bijvoorbeeld lokaal water of kruiden uit de omgeving.

8. Food is a social act

Samen eten en eten delen is de sterkste sociale handeling die er is. En deze tijd schreeuwt om verbinding en ‘caring’, dingen samen doen. Producenten hebben elkaar nodig om hun niche te vergroten, kijk maar eens naar samenwerkingen tussen kleine bierbrouwers. Met grote regelmaat wordt er gezamenlijk een bier gebrouwen met het recept van de één, in de ketel van een ander, zogeheten ‘collaboration brews’. Ook kleinschalige foodproducenten delen vaak hun productiekeuken en start-up-kennis, zoals Kitchen Republic.

In de eventcatering gaan gasten veel meer maaltijden delen of zelfs samen iets bereiden (zie punt 2. DIY Catering). Ook eventorganisaties werken beter samen en delen locaties, inrichting en materialen. Verder zien we steeds meer cateringbedrijven die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan opleiden. Immigranten of vluchtelingen vinden door interculturele horeca-initiatieven hun plekje in de maatschappij. Voorbeelden: Broodje Aap, Linke Soep, We Canteen of The Colour Kitchen.

9. Verspilling kan écht niet meer

Ook onder cateraars een belangrijk onderwerp. Niemand gooit na afloop van het event met plezier het overgebleven voedsel weg. Zonde! Dus toont ook de cateringsector initiatief. Door vaker tegen gasten te durven zeggen: op = op. Er wordt niet langer gewerkt met vaste menu’s, maar met menu-indicaties. Het gevolg: er is minder voorraad nodig en er is meer improvisatie ter plekke. De Verspillingsfabriek van Hutten Catering en Leftover Monday van de Ton Ton Club zijn mooie voorbeelden van verspillings- en (her)verdelingsinitiatieven. Wouters: ‘Zelf werken we tijdens events van één of meerdere dagen met een Re-new soep. Ter plekke hergebruiken we de ingrediënten die over dreigen te blijven. Of wat te denken van onze CO2-meester? Een jonge wetenschapper die achteraf voor bedrijven berekent wat er bespaard is aan CO2, water en waste door bepaalde keuzes te durven maken in het menu en de manier van serveren.’

10. Niets is wat het lijkt

Het zijn spannende tijden geweest de afgelopen jaren, maar de crisis heeft wel menig ondernemer aangezet tot creatief handelen. We zien innoverende productconcepten, vaak van onverwachte ingrediënten. Zoals bier gebrouwen met regenwater of van aardappelen, en eau de vie van leftover aardperen. Niets is meer wat het lijkt. Creativiteit is de nieuwe standaard.

11. Botanica

Onze bossen, weilanden, duinen en stadsperkjes staan vol met oneindig veel nieuwe natuurlijke ingrediënten waarvan we tot nu toe amper de mogelijkheden kenden. Neem bijvoorbeeld duizendblad, zevenblad, berenklauw, wilde venkel of pimpernel. Met Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel als ambassadeur van deze nieuwe stroming. Zo zie je in de catering producten als appelmoes met berenklauw, sparrengelei of Onkruidenier’s bermbloemensiroop terug op de menu’s.

Reageer op dit artikel