artikel

FoodRoute brengt mensen terug aan tafel

Catering 752

Clement en Barbara van der Werf van cateringbedrijf Food is Friend hebben een missie. Ze willen mensen weer terug aan tafel krijgen, samen genietend van verse maaltijden zónder telefoon en iPad. Daarom hebben ze FoodRoute in het leven geroepen, waarbij verse maaltijden worden thuisbezorgd.

FoodRoute brengt mensen terug aan tafel
Clement en Barbara van der Werf willen mensen weer terug aan tafel krijgen met elkaar genietend van verse maaltijden zonder telefoon en iPad. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant

Clement en Barbara van der Werf zijn beiden opgeleid als chef-kok. ‘Ik was veel in Rotterdam aan het werk en Clement in de regio van Leiden’, blikt Barbara terug. ‘In die tijd liep ik Clement tegen het lijf. Toen hij vertelde dat hij kok was, schrok ik wel even, want het leek me geen goed idee om twee koks in één keuken te hebben. Privé samen koken is nog steeds geen goed idee, maar zodra we cateren vormen we een team.’ De eerste zakelijke plannen ontstonden toen Clement aangaf graag voor zichzelf te willen beginnen. ‘In de crisis was het echter lastig om een restaurant over te nemen. Bovendien waren we bang dat we onze vrijheid voorgoed kwijt zouden zijn door telkens op dezelfde plek te werken. Zo kwamen we op het idee om een cateringbedrijf te beginnen. We werden steeds enthousiaster en gingen naast onze banen met ons eigen bedrijf aan de slag’, vertelt de onderneemster.

Food is Friend begon als grap

Food is Friend: FoodRoute

De ondernemers hebben grote volkstuin in Voorschoten en proberen zoveel mogelijk hun zelfgekweekte groenten te gebruiken. (C) Roel Dijkstra Fotografie

Zodoende werd drie jaar geleden cateringbedrijf Food is Friend opgericht. ‘De naam hadden we snel gevonden’, verklaart Barbara. ‘Als we met onze vriendenclub afspreken, dan hoort daar altijd lekker eten bij. ‘Food is Friend’, zeiden we dan als grapje tegen elkaar. En die leus vonden we ook heel toepasselijk voor ons bedrijf. Want we willen graag dat eten je beste vriend is.’ Aanvankelijk wilde het echtpaar catering in de breedste vorm aanbieden. ‘We richtten ons vooral op particulieren, omdat we het erg leuk vonden om met de mensen in contact te komen. Maar dat bleek toch een lastige markt. Bovendien merkten we dat er juist in de zakelijke wereld veel vraag is naar verse gerechten. Men zit heel wat uren per week op het werk en juist daarom is er veel behoefte aan vers eten. Inmiddels leveren we dan ook voor het grootste deel aan zakelijke klanten en voor een klein deel aan particulieren in de regio.’ De cateringmarkt is grillig, weet Barbara. ‘Er zijn heel veel aanbieders en het is dan ook belangrijk om je te onderscheiden.’ Food is Friend doet dit onder meer door zoveel mogelijk verse producten uit het seizoen aan te bieden. ‘We hebben een grote volkstuin in Voorschoten en voor onze maaltijden gebruiken we zelfgekweekte groenten en fruit, zoals tomaten, sla, bieten, aardappels, suikermais, appels, courgettes en aubergines. Het is niet alleen heerlijk om met je eigen spullen aan de slag te gaan, we communiceren dit ook duidelijk naar onze klanten.’ Dat sluit volgens de kok uitstekend aan bij de visie van het bedrijf. ‘De liefde voor het product staat centraal en deze begint bij het zelf verbouwen.’

FoodRoute is letterlijk een route met eten

Food is Friend: FoodRoute

De maaltijden voor de FoodRoute worden voorbereid en hoeven alleen nog in de oven te worden verwarmd.

Tijdens een brainstormsessie ontstond juist voor de particulieren wel een erg leuk idee: de FoodRoute. ‘De FoodRoute is letterlijk een route met eten. Mensen kunnen zich via onze website of FoodRoute-mailing inschrijven en vervolgens leggen we met de auto een bepaald traject af om bij mensen thuis verse maaltijden te bezorgen.’ Daarbij hebben de ondernemers een belangrijke missie: ‘We willen het sociale aspect van het eten weer terugbrengen. We willen de mensen weer terug aan tafel krijgen, met elkaar, genietend van verse maaltijden, zonder telefoon en iPad. Zonder magnetron ook, die vaak gebruikt wordt omdat het gezin in delen binnendruppelt vanwege sport en dergelijke. We willen een moment creëren waarop iedereen de ‘tijd’ heeft om met elkaar te eten. Zo wordt eten weer beleven.’  En om dat te bereiken, moeten huishoudens geholpen worden om een heerlijke en gemakkelijke maaltijd op tafel te zetten, vonden de initiatiefnemers. ‘Lekker smullen van gerechten, die wij al helemaal hebben voorbereid.’ De maaltijden sluiten precies aan bij het seizoen. ‘We zijn niet gevoelig voor bepaalde trends. Onze enige spelregel is het seizoen. En natuurlijk moeten alle ingrediënten vers zijn.’

FoodRoute was meteen een succes

Food is Friend: Foodroute

Het succes van De FoodRoute is overweldigend. (C) Roel Dijkstra Fotografie.

De FoodRoute was meteen een succes. ‘Het was echt overweldigend. Zoveel belangstelling hadden we niet verwacht’, vertelt Van der Werf ruim een jaar later. ‘Een paar jaar geleden kozen veel mensen voor een snelle magnetronmaaltijd. Daarna sloeg men door naar de
andere kant en kwam er veel vraag naar superfood. Inmiddels lijkt de tijd van de middenweg te zijn aangebroken, dus gezonde maaltijden die wel snel bereid kunnen worden.’ De doelgroep van de FoodRoute bestaat voornamelijk uit tweeverdieners, vaak met kinderen. ‘Zij missen de tijd om uitgebreid te koken en willen wel een gezonde maaltijd op tafel zetten. Daar kunnen we hen bij helpen. We zorgen dat alle producten voorgesneden en voorbereid zijn. Ze hoeven de gerechten alleen nog maar in de oven warm te maken. Bij iedere maaltijd leveren we een duidelijke beschrijving van de bereidingswijze, de ingrediënten en wat leuke achtergrondinformatie of een stukje geschiedenis over het voedsel.’ De terugkerende klanten van Food is Friend worden ‘Friends van Food’ genoemd. ‘Zo spreken we hen ook aan in onze nieuwsbriefmailing en de FoodRoute-mailing waar ze zich op kunnen inschrijven’, vertelt Barbara.

Speciale momenten

Inmiddels zijn Clement en Barbara van plan om de FoodRoute een beetje aan te passen. ‘De maaltijden werden een keer in de maand, meestal in het laatste weekend, bij de mensen thuisbezorgd en belangstellenden konden zich voor de route inschrijven. Nu willen we de maaltijden wat flexibeler aanbieden om zo nog meer in te kunnen spelen op speciale momenten. Denk bijvoorbeeld aan een leuk ontbijt voor Valentijn, asperges in april of mei, wild in het najaar en hutspot met klapstuk tijdens het Leids Ontzet in oktober.’ Ook willen de cateraars een keer spareribs rondbrengen. ‘Daar is echt een run op ontstaan. Het leek ons grappig om een keer spareribs te maken, en we hadden niet verwacht dat het zo’n groot succes zou worden. Als we melden dat we spareribs gaan bezorgen, ontploft onze mailbox bijna.’

Foodselfie

Food is Friend: FoodRoute

De FoodRoute is letterlijk een route met eten. ‘We leggen met de auto een bepaald traject af om bij mensen thuis verse maaltijden te bezorgen’, legt Barbara uit. (C) Roel Dijkstra Fotografie

Tevens denken de ondernemers erover om abonnementen aan te bieden. ‘We hebben vrij veel vaste klanten en zij hoeven zich dan niet iedere keer opnieuw in te schrijven. Ze krijgen in dat geval meerdere keren per jaar bericht wanneer de nieuwe maaltijd verschijnt, en als ze niet kunnen of het gerecht niet lusten, dan kunnen ze het adres van iemand anders in de regio doorgeven, waar wij als verrassing de maaltijd kunnen bezorgen.’ Zo snijdt het mes aan twee kanten. ‘Wij kunnen iemand met een maaltijd verrassen en diegene maakt ook gelijk kennis met onze keuken.’
En is hun missie geslaagd? Wordt het sociale aspect met de FoodRoute weer teruggebracht? ‘Dat weet ik wel zeker’, vertelt Barbara enthousiast. ‘Bij onze maaltijden vermelden we duidelijk dat we hopen dat iedereen ervan gaat genieten. We vragen onze klanten om een foodselfie te posten op onze Facebookpagina en dit gebeurt aan de lopende band. Op de foto’s is duidelijk te zien dat men echt voor de maaltijd is gaan zitten. En dat was precies de bedoeling.’ 

Reageer op dit artikel