artikel

Richard Jonker, Oseven Catering: ‘Meer ervaren voor hetzelfde budget’

Catering 2511

Oseven Catering bestaat op 7 juli precies tien jaar. Na de overname in 2006 van Martinair Partycatering door Maison van den Boer werd de naam gewijzigd en ontwikkelde dit bedrijf zich tot het hippe zusje van de cateraar uit Veghel. General manager Richard Jonker is er vanaf het begin bij. Hij blikt terug op een roerig decennium en onthult zijn plannen voor de toekomst.

Richard Jonker, Oseven Catering: ‘Meer ervaren voor hetzelfde budget’

In waar ooit het hoofdkantoor van IBM was gevestigd aan de Amsterdamse Johan Huizingalaan, huizen nu tientallen start-ups. Richard Jonker: ‘Dit pand stond negen jaar leeg. In 2015 werd het B. Amsterdam, een snel groeiend ecosysteem van start-ups, creatieve afdelingen van corporaties en faciliterende bedrijven. Door deze groei ontstond de behoefte aan een horecapartner. Samen met B. Amsterdam werd B. horeca opgericht. In juli wordt in het voormalige Mexx/Nissan-hoofdkantoor aan de A10 B. 3 geopend. Puur voor events. Naast de participatie in B. horeca heeft Oseven nog een aantal locaties, waaronder het Parkstad Limburg-stadion in Kerkrade en Studio 21 in Hilversum. Het is onze ambitie om verder te groeien met eigen locaties. Ik zou er bijvoorbeeld graag één of twee voetbalstadions bij willen hebben.’

Oseven viert tienjarig jubileum

Hoe, dat wil Jonker nog niet onthullen, maar op 7 juli 2017 wordt er gevierd dat het bedrijf precies tien jaar geleden werd opgericht. Het gebeurde op de grondvesten van de vermaarde partycateraar Martinair. In 2006 werd het bedrijf overgenomen door de Koninklijke Van den Boer Groep, met als voorwaarde dat een voortzetting van de activiteiten alleen was toegestaan onder een nieuwe naam. Het wordt Oseven, met als toevoeging ‘happening and food’. Richard Jonker is er vanaf het begin bij. Eerst als operational manager; een paar jaar later wordt hij general manager. Het bedrijf heeft vandaag de dag een breed portfolio aan opdrachtgevers en hanteert als motto: ‘Wij creëren herinneringen’.

Cateren op mooie events

In 2016 werd de catering verzorgd in het Holland Heineken House in Rio de Janeiro en in een recent verleden behoorden ook het ABN-Amro-tennistoernooi in Rotterdam en Sail Amsterdam tot de opdrachtgevers. In het pand waar hij sinds een paar jaar ook kantoor houdt, is zijn bedrijf eveneens verantwoordelijk voor de catering. Daarnaast wordt op de vijfde etage sinds vorig jaar een heus restaurant geëxploiteerd: Bureau. Stoer ingericht, groot van omvang en met een fors dakterras rondom. Hier groeien plantjes, zwemmen vissen in een vijver en in een oude zeecontainer moet binnenkort nog een buitenbar komen. Voor de koks zijn er kruiden aangeplant, maar die hebben het niet makkelijk op het hete dak, waar oude Trabantjes uit de DDR zijn geparkeerd en zorgen voor de decoratieve aankleding.
Jonker: ‘Je ziet dat meer cateraars de combinatie van catering en eigen locaties opzoeken. Binnen twee jaar willen we er ook zeker twee eigen locaties bij hebben. Het geeft stabiliteit in de omzet.’

Catering verschuift naar reguliere horeca

Jonker ziet catering steeds meer verschuiven in de richting van de reguliere horeca. ‘Maar andersom zie je hetzelfde gebeuren: veel horecabedrijven die ook catering gaan doen. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Je kunt catering er namelijk ‘niet even bij doen’. Wil je tevreden opdrachtgevers hebben, dan moet je gespecialiseerd zijn als cateraar. Je praat over unieke evenementen en gebeurtenissen en alle facetten moeten op zo’n moment kloppen. Van het eten en de drank tot de aankleding en het personeel. Bij ieder event kijken we ook echt welke mensen daar het beste bij passen. De inzet van goed personeel wordt sowieso steeds belangrijker.’

Samenwerking hotelscholen en horeca-opleidingen

‘We werken veel met leerlingen. Bij een event gaat het ook om de juiste mensen. Driehonderd gasten tegelijk een maaltijd serveren, is wat anders dan één tafeltje. In het algemeen wordt werken in de horeca nog niet gezien als een vak. Maar daarom werken we wel samen met de horecaopleidingen. We laten leerlingen bij ons stage lopen en we geven gastlessen over het vak. Vaak ontdekken ze dan hoe mooi het cateringvak is. Je komt op unieke locaties, maakt concerten en wedstrijden mee, werkt echt als een team. Maar het blijft natuurlijk wel horeca. Je werkt op tijden dat anderen vrij zijn. Dat moet je leuk vinden. Verder hebben we een eigen Academy waarin we onze mensen trainen. In de kern willen we mensen waardering voor het vak bijbrengen. Ondanks het feit dat de salarissen in de horeca laag zijn. Per uur verdien je gemiddeld minder dan een schoonmaker. Maar geld heeft een korte motivatieduur. De waardering die je krijgt, daar gaat het om.’

Binden personeel

‘We proberen onze mensen betrokken te houden bij het bedrijf. Zo werken we op onze eigen locaties werken zoveel mogelijk met vaste teams. Zo bouw je een goede onderlinge band op. Verder hebben we bijvoorbeeld een eigen personeelsmagazine waarin we iedereen vertellen wat er intern gebeurt. Voor ons is het ook belangrijk dat we de oudere medewerkers aan ons blijven binden. Juist de medewerkers die het vak goed beheersen, verlaten te makkelijk de horeca. Dat wordt voor ons de grootste uitdaging voor de komende jaren: het behouden van goed personeel. Het is ook mijn overtuiging dat cateraars die het goed willen doen de komende jaren juist op het gebied van personeel het verschil gaan maken.’
Jullie zijn met Oseven gestart aan de vooravond van de crisis. Hoe staat de markt er anno 2017 voor?
‘De recessie is absoluut een moeilijke tijd geweest. Nu zitten we duidelijk weer in een opwaartse spiraal, al zie je ook dat de markt wel is veranderd. Werden events of presentaties vóór de crisis nog makkelijk uitbesteed, nu merk je dat bedrijven het vaker in eigen hand houden. Men gaat ook minder vaak ‘naar buiten’ voor een vergadering of meeting.

Value for money

Jonker ziet dat bedrijven heel duidelijk meer ‘value for money’ willen. ‘Van sommige aanvragen vraag je je weleens af of het wel reëel is wat ze willen voor die 50 euro per persoon. In de periode 2007, 2008 kon het bijna niet op. Die tijd komt nooit meer terug. Nu wil men wel meer ervaren, maar voor hetzelfde budget. Oseven speelt hierop in door meerdere concepten – zeven om precies te zijn – aan te bieden en maatwerk te leveren. ‘Gasten willen verrast worden en daarom wordt ook het culinaire gedeelte steeds belangrijker. Logisch ook. De mensen zijn veel beter op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van eten, wijnen en bereidingswijzen. En natuurlijk wordt regionaal steeds belangrijker, de herkomst van de producten.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels