artikel

Oseven: ‘Sporteventcatering is heel andere tak van sport’

Catering 1940

Oseven is niet alleen een van de grootste partycateraars van Nederland, maar speelt ook mee in de Champions League wat sportcatering betreft. Zo verzorgt het bedrijf al ruim 40 jaar de VIP-catering bij het ABN Amro World Tennis Tournament en is het sinds Rio de partner van Heineken voor het Holland Heineken House.

Oseven: ‘Sporteventcatering is heel andere tak van sport’
Richard Jonker van Oseven (Foto Diederik van der Laan).

R ichard Jonker is van het begin af aan in dienst van Oseven. Eerst als operationeel manager en later als general manager. ‘Het gaat ook in de markt voor eventcatering steeds meer over beleving. Net zoals bij restaurants. Wij creëren een totaalbeleving die aansluit bij de merkwaarden van onze opdrachtgevers of sportevents. Daarbij kijken we of we eten en drinken kunnen koppelen aan die waarden’, vertelt hij.

Oseven

Het team van Oseven in een pitchdiscussie voor een nieuwe opdrachtgever.

‘We hebben de afgelopen jaren behoorlijk aan ons sporteventportfolio gewerkt en de resultaten mogen er zijn. Er zit een behoorlijke groei in dat segment voor ons bedrijf’. Oseven is de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor onder andere de catering van het WK Hockey, Chio, WK Beachvolleybal, Sail 2015 en de Amsterdam City Swim. ‘Met het Holland Heineken House hebben we in 2016 de eerste stap over de grens gezet. We hadden al eens een paar events in België gedaan, maar nog nooit op een ander continent’, zegt Jonker.

Andere tak van sport

Er zijn wat hem betreft toch behoorlijke verschillen tussen event- en sporteventcatering. ‘Zo zijn er in de even jaren veel meer grote sportevents dan in de oneven jaren. De meeste grote toernooien, zoals een WK, een EK of de Olympische Spelen worden slechts een keer per twee of vier jaar georganiseerd. Ook de gasten zijn heel divers. Je hebt te maken met bezoekers en supporters, van jong tot oud, en aan de andere kant met de zakelijke gasten van de organisatie en die van de sponsoren. Wat dat laatste betreft kunnen de wensen per bedrijf enorm verschillen. Dat vraagt om een behoorlijk flexibele organisatie, die vele stijlen moet kunnen leveren op hetzelfde moment.’

Naast de verschillen in het profiel van de gasten, houdt een sport-event ook in dat er soms gewerkt moet worden binnen een bestaande organisatie met weinig faciliteiten, zoals bijvoorbeeld bij Ahoy of een hockeystadion waar dan vaak ook aanvullende of nieuwe keuken- en hospitalityruimtes gebouwd moeten worden.

De wind in de zeilen

Oseven

Decor van Het Holland Heineken House in Rio.

2016 en 2017 waren heel bijzondere jaren voor het bedrijf. ‘We hebben veel ervaring in sportcatering. Zo doen we al ruim 40 jaar (ooit gestart vanuit het oude label Martinair Party Service) het ABN Amro World Tennis Tournament. Daar doen we alle VIP-catering. Tijdens de laatste editie hebben we in totaal 50.000 gasten ontvangen. In 2016 wonnen we de aanbesteding voor het Holland Heineken House in Rio en hebben we samen met TIG Sports een uniek event in Nederland neergezet, de Olympic Experience in Scheveningen. Een event voor iedereen die niet in staat was om naar Rio te gaan, maar wel het olympische gevoel wilde krijgen.’

Holland Heineken House

Voor het gunnen van een project als het Holland Heineken House werkt een opdrachtgever altijd heel zorgvuldig. ‘We werden ruim een half jaar tevoren al door Heineken uitgenodigd om deel te nemen. Voor deze pitch hebben we bij Oseven een speciaal team geformeerd. Voor Heineken hebben we een bidbook ontwikkeld met daarin ons voorstel voor de invulling van het paviljoen, met een beleving die heel erg dicht tegen de merkbeleving en de toenmalige internationale reclamecampagne van Heineken aan zat.’

Oseven won het prestigieuze project, en het Holland Heineken House werd het eerste echt internationale project van het bedrijf. ‘Uiteindelijk hebben we na een brainstorm met de opdrachtgever voor een andere richting gekozen. Het gebeurt vaker dat het oorspronkelijke voorstel toch niet volledig wordt gebruikt tijdens het event.’ Oseven zorgde voor de professionele culinaire invulling van het project en werd nadrukkelijk betrokken bij de selectie van de vrijwilligers. ‘In totaal waren er ruim 2500 aanmeldingen voor ruim 200 vrijwilligersplekken in het Holland Heineken House in Rio. Het Holland Heineken House was gevestigd in Club Monte Libano in de wijk Leblon. Bijna elke avond werden er medaillewinnaars gehuldigd door Umberto Tan, en verzorgden de vrijwilligers, bijgestaan door de crew van Oseven, een drankje en een hapje.

Voor de inrichting werd de samenwerking gezocht met Casper Reinders en Thijs Murré, zijn vaste interieurarchitecten. Het resultaat was een VIP-club, restaurant, koffiebar en zwembad waar live de verrichtingen van de Nederlandse sporters konden worden gevolgd. ‘De opdracht om een brug te slaan tussen de Olympische Spelen, Nederland en Heineken is zonder meer gelukt’, stelt Jonker. ‘Op elke spelen en ook in Rio was het Nederlands Paviljoen niet alleen een trekker voor Nederlanders maar ook voor de lokale bevolking en sporters van andere landen. Jonker en zijn crew zijn nu druk bezig met de ontwikkeling en realisatie van het Holland House voor de winterspelen in Gangneung in Zuid-Korea. Inmiddels is de selectie van de 60 vrijwilligers afgerond.

Olympic Experience

Oseven

Olympic Experience Scheveningen.

Rondom de Olympische Spelen ontstond het plan van TIG Sports om zelf een event te organiseren in Nederland om zo lokaal het olympische gevoel over te brengen, en werd Oseven benaderd om mee te denken en te participeren in dit unieke concept. TIG Sports zorgde voor de sponsoren en de betrokkenheid van NOC-NSF en de aangesloten sportbonden. Als locatie werd het strand van Scheveningen gekozen voor het ultieme ‘Rio’-gevoel. Van 6 tot 21 augustus, parallel aan de Spelen, stond elk dag in het teken van een andere olympische sport.

Samen met de betrokken sportbond werd hiervoor de sportpromotie ingevuld. Zo werden volwassenen en kinderen gemotiveerd om de sport eens te beoefenen. De hele dag kon er worden gekeken naar de highlights van de verrichtingen van de Nederlandse sporters van de vorige dag op grote schermen. Er werden voor- en nabeschouwingen van de events gehouden in de aanwezigheid van oud-topsporters en olympiërs. Ook werd er live geschakeld met onder andere het Holland Heineken House in Rio. Dat alles werd omkaderd met muziek en dj’s van Radio 538 en natuurlijk passende catering. Het ondernemersrisico voor de catering van de bezoekers en sponsoren werd door Oseven en TIG Sports gedeeld.

Gezond en lekker

Het totale food and beverage-concept stond in het teken van gezond en lekker genieten. In dit concept is voor zowel de VIP’s als de reguliere gasten een gezond assortiment geserveerd. Een frietje mag op een dergelijk evenement niet ontbreken, maar bij de Olympic Experience was deze dan wel van een biologische aardappel gemaakt en in zuiver plantaardige olie gebakken. Ook de smoothie-bar, tarwegrasshooters en groentesnacks werden door de gasten zeer gewaardeerd. De Olympic Experience werd een enorm succes, meer dan 100.000 belangstellenden bezochten het event.
‘Door het enorme succes van de Olympic Experience zijn we alweer samen bezig om de volgende experience rondom de Olympische Spelen van 2020 in Tokio voor te bereiden’, vertelt Niels Markenstein, directeur van TIG Sport. ‘Dat belooft een nog mooier event te worden.’

Langdurige relatie

De relatie tussen Ahoy, ABN Amro en Oseven bestaat al ruim 40 jaar. ‘Al in de tijd van de voorganger van Oseven, het oude label Martinair Party Service, hebben Ahoy en ABN Amro voor ons gekozen en kiezen nog steeds voor ons’, zegt Jonker. Door de jaren heen hebben Oseven en Ahoy veel zien veranderen, vindt ook Jolanda Jansen, directeur van Ahoy. ‘Zelfs de ATP-vertegenwoordigers (Association of Tennis Professionals) zijn behoorlijk onder de indruk van de omvang en vorm van onze hospitality. Het is een van de grootste zakelijke sportevents van Europa met meer dan 50.000 zakelijke relationele ontvangsten in het VIP-dorp. Waarvan al 16.000 door ABN Amro alleen.’

Van besloten naar open

Er is door de jaren heen behoorlijk wat veranderd aan de catering van het tennisevent. ‘Vroeger hadden we veel gesloten en besloten food & beverage units op het event, de laatste paar jaar zijn deze veel meer open en voor meer mensen toegankelijk geworden. Bij het laatste toernooi waren er zelfs meer dan tien zelfstandige outlets. Van een champagnebar tot een pub en een Italiaans restaurant’, licht Jonker toe. De trend dat gasten steeds beter op de hoogte zijn van eten en drinken, en kritischer zijn over de herkomst van producten en hoe duurzaam deze zijn, herkent ook Jonker. ‘Gasten komen niet alleen naar zo’n sportevent voor het sportieve element, maar ook om culinair verrast te worden.’

Vier Rotterdamse sterrenchefs

Oseven

De Chef’s Table op het ABN Amro World Tennis Tournament.

Ahoy heeft hier al een jaar of vijf geleden op ingespeeld door in zee te gaan met een bekende Rotterdamse Michelinchef, Mario Ridder. ‘Vijf jaar geleden zijn we gestart met ‘De Zwethheul on Tour’, verklaart Jolanda Jansen. ‘Mario Ridder verplaatste een week lang zijn restaurant naar Ahoy en kookte voor een select gezelschap VIP-gasten. Dat is vorig jaar doorgegroeid naar een Chef’s Table. Hier werken vier sterrenchefs, samen goed voor in totaal zes Michelinsterren. Naast Ridder (nu Joelia*) zijn dat de chefs van Fred**, Het Perceel* en Parkheuvel**.

Ieder van hen heeft een gerecht ontwikkeld, en dat menu koken ze elke dag voor onze gasten, waarbij natuurlijk minimaal een van de chefs aanwezig is. Vorig jaar waren er 48 couverts beschikbaar, dit jaar schalen we dat op naar 72 couverts.’ Ahoy is happy met Oseven. Oseven verzorgt al meer dan 40 jaar het ABN Amro World Tennis Tournament en dat naar volle tevredenheid. Jansen: ‘We kennen elkaar door en door, er is vertrouwen, veel kennis en ervaring en Oseven schakelt altijd snel als het nodig is.’

De toekomst

Oseven verzorgt in ieder geval weer het Holland Heineken House in Pyeongyang in Zuid-Korea, waar de Olympische Winterspelen 2018 worden gehouden. ‘Het thema van het huis is ‘ijs’’,vertelt Jonker. ‘Typisch Nederlands en heel erg verbonden aan de oranje successen op alle Winterspelen. Daarnaast verzorgen we natuurlijk weer de VIP-catering van het 2018 ABN Amro World Tennis Tournament. Dat toernooi wordt van 12 t/m 18 februari in Ahoy gehouden. Daar gaan we ons Italiaanse restaurant Fausto helemaal restylen van inrichting en uitstraling tot de gerechten aan toe.’ Wat de toekomst verder brengt, weet Jonker slechts voor een deel. ‘We zijn druk met een aantal mooie pitches voor sportevents, wie weet wat dat gaat opleveren. We gaan er altijd in om te winnen. Net zoals de sporters en supporters die we met onze catering verzorgen. 

Reageer op dit artikel