artikel

Stijgende vraag naar verantwoorde fris- en zuiveldranken

Catering 820

Verantwoorde, pure producten spelen binnen de catering een steeds grotere rol, dus ook op het gebied van frisdranken. Om deze gezonde dranken aantrekkelijker te maken zijn vernieuwende concepten ontwikkeld zoals bruisend mineraalwater met smaak, ice tea in frisse flesjes of ice tea met kaas.

Stijgende vraag naar verantwoorde fris- en zuiveldranken

De verantwoorde keuze staat binnen de catering vaker centraal, ook op het gebied van dranken, merkt Sofie Dietvorst, trade marketeer van Spadel Nederland. ‘Vitaliteit is een enorm belangrijk thema. Is het niet de consument die zelf bewuster kiest voor een verantwoorde frisdrank of water, dan is het wel de cateraar of de opdrachtgever die water en laagcalorische dranken promoot ten koste van hoogcalorische frisdranken.
Uit onze recente U&A-studie, die in november vorig jaar werd uitgevoerd, zien we dat de trend van het drinken van meer water en minder frisdrank ook sterk zichtbaar is tijdens de lunch. Waar in 2011 14 procent van het gedronken volume tijdens de lunch water was, is dit nu gestegen naar 19 procent.’

Mineraalwater met smaak

verantwoorde frisdrankSpadel speelt hier onder meer op in met de introductie van Spa Touch Of, bruisend mineraalwater met smaak. ‘Hiermee bieden we een frisse afwisseling met gewoon water en zorgen we ervoor dat water drinken nóg aantrekkelijker wordt’, legt Dietvorst uit. ‘Bovendien zorgen we voor een goed alternatief voor frisdrank; door het bruisende water heb je toch de verkwikking, door de natuurlijke aroma’s toch de smaak, maar toch nul calorieën. Bij de cateraars die actief met Spa Touch Of aan de slag zijn gegaan, zien we dat het volume mineraalwater totaal een stuk harder groeit dan diegene die dit in mindere mate doen.’
Naast de groeiende behoefte aan mineraalwater merkt Dietvorst dat er ook een groter publiek is dat kiest voor de afwisseling van een drankje zonder koolzuur. ‘Zeker binnen foodservice was het aanbod hierin tot nog toe zeer beperkt. Afgelopen zomer heeft Spadel daarom Spa Duo gelanceerd. Verfrissende koolzuurvrije limonades in unieke smaken en gebaseerd op enkel natuurlijke ingrediënten. Ook laagcalorisch en daarmee als afwisseling met water zeer verantwoord.’

Drinkgedrag medewerkers

Spa Nederland vindt het belangrijk ook het drinkgedrag van de medewerker positief te beïnvloeden, vervolgt Dietvorst. ‘Vanuit ons ‘Water Werkt’-programma bieden wij cateraars dan ook de tools om gasten meer water te laten drinken. Niet alleen tijdens de lunch, maar ook op andere momenten gedurende de dag. Dit is vervolgens ook aantrekkelijk voor het verdienmodel.’ Daarnaast kan er volgens haar meer omzet worden gehaald uit de frisdrankverkoop door het juiste assortiment te bepalen.

‘Bekijk goed wat de hardlopers zijn (en wat niet) en zorg ervoor dat iedere locatie het juiste basis-assortiment voorhanden heeft. Vaak is er op de locatie zelf veel vrijheid en worden er ter plekke veel keuzes gemaakt op buikgevoel in plaats van op cijfers. Pas als dit op orde is, heeft het zin om te kijken naar de presentatie en second placement. Mineraalwater verdient, gezien zijn bovengemiddelde marge en tevens positieve gezondheidsbijdrage, wat ons betreft altijd de meest prominente plek.’Ook een mooie presentatie is van belang. ‘Voor iedere presentatie is het belangrijk om te kijken naar de (formule-)uitgangspunten die een cateraar nastreeft. Wat ons betreft is geen enkele presentatie standaard. We komen altijd met een tailormade advies.’

Minder suiker, echt fruit

Ook Gelita speelt in op de toenemende vraag naar gezonde dranken. ‘Wij hebben in het afgelopen jaar onze nieuwe lijn Italiaanse ice tea en Difrutta geïntroduceerd’, legt eigenaar Marco de Groot uit. ‘De meerwaarde van dit aanbod is dat de drankjes – die overigens ontzettend goed worden ontvangen – biologisch zijn en bovendien minder suiker en echt fruit bevatten. Met name de scholieren/studenten pakken dit gelukkig goed op.’ De Groot vindt dat op de gemiddelde drankenkaart in de horeca en catering een te eenduidig aanbod is. ‘Overal kom je Coca- Cola, Chocomel, Fristi, ice tea et cetera tegen. Dat vind ik saai. Om hier een frisse impuls aan te geven, hebben wij ‘frisse’ flesjes gelanceerd.’

Zuivel is ideale broodbegeleider

verantwoorde frisdrankHerkomst en lokale producten vormen een duidelijke trend in de markt, merkt Daniëlle van Reenen, channel development manager bij FrieslandCampina. ‘Zo is het steeds belangrijker voor opdrachtgevers en gasten om te weten waar een product vandaan komt. Daar sluiten onze zuiveldranken uitstekend op aan. Omdat wij de hele keten, van gras tot glas, in eigen beheer hebben, weten we waar onze zuivel vandaan komt en kunnen we de hoogste kwaliteit garanderen.’
Zuivel wordt al jaren gezien als een ideale broodbegeleider, weet Van Reenen. ‘Daarom is het voor cateraars nog steeds interessant om ontbijt- en lunchdeals bestaande uit een broodje met een zuiveldrank aan te bieden.’ Een groeiend aantal Nederlanders ontbijt buiten de deur en dit biedt kansen voor cateraars, benadrukt ze. ‘Door de openingstijden van het bedrijfsrestaurant te verruimen of het openen van een koffiecorner kun je niet alleen op het traditionele lunchmoment inspelen, maar ook profiteren van opkomende momenten zoals het ontbijt of het tussendoormoment. Communicatie is hierbij erg belangrijk: het moet voor de consument direct duidelijk zijn wat de deal is. Wij adviseren onze klanten daarom altijd om zuivel dicht bij het brood te presenteren.’

Daarnaast raadt Van Reenen aan om de zichtbaarheid van de koude dranken te vergroten. ‘In het cateringkanaal proberen we gasten op verschillende momenten in hun shopper journey in aanraking te laten komen met onze producten. Dat kan op allerlei
verschillende manieren. Bijvoorbeeld door aanbiedingen te doen via intranet of een nieuwsbrief. Of door pos-materialen aan de schappen te plaatsen of het presenteren van (zuivel)drankjes op crushed ice. Recentelijk hebben we twee varianten Vifit drinkyoghurt in een 250 ml-petverpakking geïntroduceerd, die zijn niet alleen gemakkelijk door de gast mee te nemen, maar ook ideaal zijn om op crushed ice te plaatsen.’

Kaasthee

verantwoorde frisdrankLebo Kaas biedt afwisseling in het drankjesassortiment. Dit bedrijf heeft tijdens de Horecava het kaastheeconcept, ofwel Cheese Tea, in Nederland gelanceerd. ‘In Azië is dit al een aantal jaren een enorme hit’, zegt commercieel manager Niels Benschop. ‘Inmiddels is deze trend overgewaaid naar Amerika en langzaam aan ook naar Europa. Daarom zijn wij er trots op dat we dit nieuwe, bijzondere en smaakvolle drankje in Nederland kunnen introduceren. Als enige in Nederland wordt er bij Lebo roomkaas gemaakt vanuit verse melk. De melk wordt opgehaald bij eigen boeren in de directe regio in het Groene Hart. Samen met de boeren wordt er gewerkt aan Duurzame Weidezuivel. Onze kaas is veelzijdig en vormt de ideale basis voor Cream Cheese Tea door zijn stevigheid en volle romige smaak. Tevens is de roomkaas vrij van gelatine en schift niet.’

Kaas en ice tea vormen een uitstekende combinatie, vindt Benschop. ‘Cheese Tea is een koude thee met daarop een laag schuimende roomkaas. Deze wordt afgemaakt met spannende toppings en smaakcombinaties, zoals chocolade, zoute karamel of fruitsmaken. De lichtzoute roomkaas biedt een mooi tegenwicht tegen de tannines (bitter) in de thee. Door een goede balans van zoet, zout en romig ontstaat een ware smaakexplosie, als een verfrissende ‘theemilkshake’.’

De chef-kok van Lebo heeft drie Cream Cheese Tea-recepturen ontwikkeld op basis van roomkaas. Salted caramel cream ice-tea, peach cream cheese ice-tea en lemon cream cheese ice-tea. De chef-kok adviseert om de ice tea zonder rietje te serveren. ‘Je drinkt goed door het laagje heen en dan blijft er een ‘zuivelsnor’ achter’, zegt hij lachend. 

Reageer op dit artikel