artikel

Food trends 2018: fast casual, comfort en mood food

Catering 4569

Maartje Nelissen van The Food Line Up benoemt de tien food trends voor 2018.  The Food Line up is een Amsterdamse cateraar. Komend jaar zal dit bedrijf bijvoorbeeld weer veertig tot vijftig evenementen bij de Westergasfabriek voor haar rekening nemen. Nelissen kreeg in 2016 de titel Hotello of the Year.

Food trends 2018: fast casual, comfort en mood food

1. Uitzondering wordt de standaard

Waar restaurants een paar jaar geleden nauwelijks raad wisten met een gast die veganistisch eet, weet bijna iedere ondernemer van nu alternatieven te vinden voor een lactose- glutenvrij, vegetarisch of vegan menu. Wie zijn gasten serieus neemt, heeft een fatsoenlijk vega(n) concept nodig en maakt die gerechten met uitzonderingen extra lekker. Daarbij zien we een opkomst om van de uitzondering juist de standaard te maken. Een voorbeeld is het succesvolle bedrijf Cropbox, dat lunchboxen levert in Amsterdam en daarbij uitgaat van veganistisch, lactose- en glutenvrije lunches om juist de uitzonderingen te voorkomen.

2 Een hang naar comfort food

food trends 2018Consumenten zijn verward geraakt door alle communicatie over eten en gezondheid. We worden gebombardeerd met informatie over alles wat wel of niet goed is voor ons. Het veroorzaakt stress bij de gemiddelde consument. Want wat is nou nog wel goed voor je? Zitten er hormonen in vlees of antibiotica in vis? En welk brood zit vol broodverbeteraars? Eten en gezondheid verwordt tot een wetenschappelijke discussie met soms tegengestelde meningen. Terwijl eten juist om emotie draait. We willen weg van alle claims en weer kunnen genieten van wat voor jou goed voelt. Daarom komt er een hang naar comfort food en zullen food marketeers zich steeds meer richten op het verkopen van mood based food. Bijvoorbeeld voor detox, ontspanning of juist extra energie. Een concept dat hierop inspeelt is Abel’s Deli.

3 Fast casual food

Het is geen verrassing meer dat fast casual foodconcepten de wereld veroveren. Een need for speed en een hang naar conveniencefood maakt dat deze tak de snelstgroeiende markt van de restaurant-industrie vertegenwoordigt. En dat gaat niet alleen over frieten en burgers. Consumenten laten zich verrassen door kwalitatieve gezonde opties en spannende smaken streetfood. Van Leon, dat op Schiphol opende, tot het nieuwe streetfoodrestaurant The Food Stage in de Amsterdamse Melkweg. Easy does it. Smaak en snelheid verzekerd.

4 No, or low alcoholic drinks

food trends 2018

Seicha Matcha: 0.0 drankje met Japanse groene thee als basis.

Ook drankjes spelen een steeds grotere rol als onderdeel van een gezonde levensstijl. We zien een opkomst van local craftmanship en kleine drankenproducten. Er is een behoefte aan lekkere drankjes met een lager alcoholpercentage. Kombuchabrouwers schieten als paddenstoelen de grond uit en sterrenzaken serveren koudgeperste sappen of huisgemaakte, gefermenteerde frisdranken. Ook in de bierscene zien we een opkomst in bijzondere culinaire of botanical speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. De zogeheten ‘session’ bieren. Veel smaak, weinig (tot 4 procent) alcohol.

>> Leestip: Ook Youp krijgt alcoholvrij bier niet meer stuk

5 Instagrammable food

Slechts 4 procent van de Nederlanders doet niets met social media en als horecaondernemer kun je er niet onderuit. Eten moet een plaatje zijn en dan doet kleur wonderen. Dus niet zomaar een donut of taartje, maar een galaxy donut, een volledig paars menu, mermaid toast, over the top milkshakes of candy floss ice cream. Eten moet zorgen voor een wauw-effect. Echter zijn veel van deze gerechten ook vaak enorm zoet en ongezond. Terwijl Instagram juist ook een ideaal platform kan zijn om inhoudelijk het verhaal van een chefs of foodspecialist beter te vertellen. Juist het proces van bedenken, maken en trial and error, waardoor vakmanschap beter naar voren komt. Hoe het dan ook wordt ingezet, er valt niet langer te ontkennen dat Instagram enorm veel invloed heeft op hoe we eten en in wat voor omgeving.

>> Leestip: Horecatrends: 20 populaire concepten en 10 voor in de prullenbak

6 Virtual restaurant

We bestellen meer dan ooit online. Van etnische wereldkeukens tot acai breakfast bowls. In Silicon Valley is sinds enkele weken zelfs het eerste virtuele restaurant geopend. DoorDash geeft chefs de kans om delivery only-restaurants op te zetten vanuit een grote gemeenschappelijke keuken. Restaurateurs kunnen hierdoor experimenteren met nieuwe businessmodellen om personeelskosten en huur te besparen. Zo wordt meer ingespeeld op de snelgroeiende vraag naar gezonde nichekeukens voor toegankelijke prijzen.

7 Techfood

food trends 2018

Vertical farming

Hoewel veel innovatie rondom techfood nog redelijk omstreden is, merken we wel een enorme invloed en vooruitgang in techfoodproductie. Bedrijven en overheden zoeken met name naar de voordelen voor milieu en footprint. Zo werken de meeste vertical farms zonder bestrijdingsmiddelen en vaak zelfs circulair. Een vertical farm is, heel simpel gezegd, een kas in een gebouw in de stad. Denk de kas weg en houd het gebouw over. Om de ruimte optimaal te benutten, wordt voedsel dat ervoor geschikt is in meerdere etages boven elkaar gekweekt. Per vierkante meter kan zo driemaal zoveel voedsel worden geproduceerd als normaal, ook omdat je vaker kunt oogsten. Er wordt in de vertical farm met speciaal kunstlicht gewerkt in plaats van met zonlicht.

Kweekvlees wordt een alternatief voor echt vlees, want de belasting van het milieu door het eten van vlees of zuivel is zo groot, dat alternatieven waarbij soja, haver en lupine worden omgezet in vlees of zuivelproducten steeds aantrekkelijker worden én lekkerder.

8 Circulaire economie

Geen hype meer, maar een onmiskenbare trend. In 2016 zagen we al het oude zwembad Tropicana veranderen in een groen paradijs, waarbij lokale producten aansluiten op elkaars reststromen en oud koffiedik wordt gebruikt als mest om paddenstoelen te kweken. De bierbostel van de brouwer wordt daarbij door de inhouse bakker gebruikt om brood van te bakken. Een grote uitdaging van de circulaire economie wordt ervoor te blijven waken dat het geen recycling 2.0 wordt, maar dat we kritisch blijven kijken naar oplossingen voor een blijvende verandering.

9 Ideologie als duurzame strategie

Consumenten en opdrachtgevers zoeken meer naar herkenbaarheid in ideologie dan alleen een duurzame werkwijze. Waar duurzaamheid vaak een ondergeschoven kindje was, vertalen de betere cateraars en horecaondernemers nu duurzame uitgangspunten naar hun bedrijfsmissie. Hierin is oprechtheid en marketing-strategie snel van elkaar te onderscheiden. De Westergasfabriek werkte zo afgelopen jaren toe naar groene regels om handen en voeten te geven aan het verduurzamen van de locatie.

>> Leestip: Duurzaamheid in de horeca: tips van en voor ondernemers

10 Change of skills

In 2020 zal de vierde industriële revolutie ons onder andere geavanceerde robots gebracht hebben. Thuis-robots, zelfrijdende auto’s, biotechnologie, zoals vertical farms, worden gangbaar. Deze ontwikkelingen hebben grote impact op hoe we leven en werken. Dat maakt dat we van onze werknemers en leveranciers andere vaardigheden nodig hebben. Creativiteit en kritisch denken wordt steeds belangrijker, juist ook in de catering. Chefs en managers gaan meer zelfsturende teams leiden en worden uitgedaagd creatief te denken. 

Leestips:

Maartje Nelissen: Hotello of the Year

Interview Maartje Nelissen: Nederland mag gezonder en duurzamer gaan eten

Reageer op dit artikel