artikel

Cormet Catering wil groeien in bedrijfscatering

Catering 774

Anderhalf jaar na de fusie van Cormet Catering met Creia is de koers bepaald: sterk blijven in onderwijscatering en groeien in bedrijfscatering. Ook staat op stapel de opening van eigen horeca-exploitaties van de Italiaanse formules Via Vai en Let’s Toast. Operationeel directeur Dennis Verdriet over de overname en de gevolgen ervan. In 6 stappen.

Cormet Catering wil groeien in bedrijfscatering
Dennis Verdriet, directeur Cormet Catering. Foto: Diederik van der Laan.

1 De overname

‘We krijgen veel positieve reacties. En af en toe zijn er vragen. Wie of wat zijn jullie nu? Ik zeg dan altijd: ‘Cormet is 25 jaar geleden opgericht door twee broers en een vriend. Begonnen op één schoollocatie in Amsterdam en gegroeid naar een cateraar die actief is bij 164 onderwijsinstellingen en dat doet met 1000 medewerkers. Ondernemerschap is altijd het toverwoord geweest bij ons. Op een gegeven moment zijn de heren op zoek gegaan naar een solide partij die Cormet verder kan laten groeien en de toekomst borgt. Na gesprekken met meerdere partijen is gekozen voor een partner die in eigen land al bekendstaat om het sociale karakter en niet alleen maar kijkt naar kortstondige rendementen. Dat was het Italiaanse Creia. Opgericht als een coöperatie en een joint venture van Camst en Cir Food. Hun motto: Food, Culture, People.

Van 3 zijn we naar 3000 eigenaren gegaan zou je kunnen zeggen. De overeenkomst met de nieuwe eigenaar is dat het ook echt een ondernemend bedrijf is. In Italië zijn ze marktleider bij scholen en in ziekenhuizen en ze exploiteren ook een groot aantal commerciële restaurants. De totale omzet ligt rond de €800 miljoen. Zij waren op zoek naar een stabiele partij in Nederland. Het liefst een familiebedrijf omdat dat het dichtst tegen hun roots aan ligt. En dat zijn wij dus geworden. In België hebben ze nog Belgro gekocht. Ook een familiebedrijf, maar meer gericht op bedrijfscatering.’

Cormet Catering

Cormet Catering’. Foto: Diederik van der Laan.

2 Een nieuwe eigenaar

‘Wat kan ik zeggen over de eerste periode na de overname? Het was wat ‘reurig’. Er is natuurlijk de taalbarrière waardoor je elkaar wel eens niet meteen goed begrijpt. Maar er heerst wel een enorme positieve drive om iedere dag het allerbeste voor onze gasten en opdrachtgevers te willen. We zijn ook niet gekocht met de bedoeling een enorme reorganisatie door te voeren. Ze hebben het vooral gekocht omdat het zo’n leuk bedrijf is. Met hun kennis en visie willen ze er ook vooral een nóg leuker bedrijf van maken. Het heeft ons wel doen besluiten om van 2018 het jaar van de consolidatie te maken. Om goed te kunnen kijken waar ieders kracht en zwakte ligt. En waar nodig daarin te investeren door middel van een training of het geven van tips en trucs. Ze gaan er dus niet keihard in maar nemen vooral goed de tijd. En dat is erg prettig moet ik zeggen.’

Passie voor eten zit echt in het dna van onze nieuwe collega’s. dat sluipt er bij ons nu ook duidelijk in 

3 Ambities en beleid

‘In deze fase zijn we nog niet bewust op zoek naar groei. We schrijven niet in op alle tenders die voorbij komen. En als we dat wél doen, gaan wij voor vernieuwing en kwaliteit en doen geen concessies aan prijs en kwaliteit. Wat we zoeken, zijn leuke opdrachtgevers waarmee we een mooie relatie onderhouden. Daarin past ook de overname van de catering bij de TU Delft. Daar gaan we vanaf 1 juli aan de slag. Zo’n tender komt eens in de 5 jaar voorbij dus die kans mag je natuurlijk niet laten lopen. We vonden ook dat we er helemaal klaar voor waren omdat we de wensen van de TU heel goed begrijpen. De TU heeft lef en daadkracht getoond door voor een ondernemende partij te kiezen en niet voor de gevestigde orde.

We gaan er invulling geven aan zo’n twintig horecaconcepten. Zoals koffiecorners, restaurants, food markets en een grand café. Ik voer daarom de laatste tijd veel gesprekken met onze nieuwe medewerkers op de TU in Delft. Voor ons zijn de mensen op de locaties het allerbelangrijkst. En ook dat is een belangrijke overeenkomst met onze nieuwe eigenaar. Verder blijven we wat we doen zo goed mogelijk doen. Ondertussen zijn we ook bezig om nieuwe businesstakken op te zetten. Bedrijfscatering is nu nog maar 5 procent van onze omzet. Op dit moment schrijven we een heel mooi businessplan om ook in dit segment te gaan groeien. Dat doen we op basis van onze eigen kernwaarden.’

Verantwoordelijkheid op locatie

‘Wij willen duidelijk geen hoofdkantoor gestuurde organisatie zijn. Om zo op iedere locatie te komen tot de beste invulling van je formule. Je hebt alfa’s en beta’s, techniek, richtingen met meer mannen of juist vooral vrouwen. Elke groep heeft zijn eigen behoeftes. Om die zo goed mogelijk in kaart te brengen, gaat onze food- en trendwatcher soms ook meerdere keren naar een locatie om gewoon goed te kijken wat er besteld wordt. Op basis daarvan stellen wij een concept vast. Qua look and feel, het assortiment, de openingstijden. Het gebeurt best vaak dat onze openingstijden ruimer zijn dan door de opdrachtgever is gevraagd. Wij willen de huiskamer voor onze gast zijn. Dan is wel zo prettig dat, als je op je school of kantoor komt, je weet dat Cormet open is.

Zo zijn we continu aan het kijken, wat wil onze doelgroep en hoe sluiten we daar het beste op aan? Daarom leggen we heel erg veel verantwoordelijkheid bij de mensen op de locaties. Dat is altijd al de visie van Cormet geweest en dat blijft zo. We willen onze mensen op de locaties de kracht en het vertrouwen geven om het allerbeste uit hun winkel én uit hun zelf te halen. Hoe we dat doen? Door de werkprocessen op de locaties zelf zo makkelijk mogelijk te maken. Onze managers werken met ruime kaders waarbinnen ze veel vrijheid hebben. En hebben ze het een keer even moeilijk, dan kunnen ze altijd terugvallen op de steun van het hoofdkantoor. Zo zorg je ervoor dat onze mensen zich ter plekke kunnen bezighouden met het allerleukste aspect van de catering; hospitality. Zij zijn de drijvende krachten van iedere locatie.’

4 Cultuurverschillen en kruisbestuiving

‘De Nederlandse markt is echt marketing gedreven. Kijk je bijvoorbeeld naar de presentatie van het eten, dan is deze soms belangrijker dan de kwaliteit ervan. Als ik kijk naar onze Italiaanse collega’s, dan zie ik dat ze daar helemaal niet mee bezig zijn. Zij verkopen gewoon een perfect stuk eten en drinken. Wat met respect en heel veel liefde wordt bereid. Italië is natuurlijk ook het land waar veel innovaties op het gebied van eten en drinken vandaan komen. Dat stukje DNA sluipt nu langzamerhand ook bij Cormet naar binnen. Zij zijn al 80 jaar bezig en die visie zit echt in hun aderen. Food, Culture, People. Dat zijn de drie belangrijkste speerpunten en daarmee gaan ook wij ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de collega’s vergroten.

Om deze reden is er inmiddels ook een integratiemanager bij ons aan de slag. Die niets anders doet dan rondkijken en aan Italië vertellen welke elementen er van ons daar kunnen worden overgenomen en andersom. Zij beschikken over een enorme bak aan data en kennis, van recepturen tot marketing en procedures. Die kennis is er, en die gaan we dus ook gebruiken. En ons eerste eigen restaurant gaat open. Via Vai gaat het heten. In Italië al een succesvol concept. Het komt op het Roeterseiland in Amsterdam. Het wordt een restaurant dat gedurende de dag alle eetmomenten bedient. Van 8 uur in de ochtend tot 12 uur ’s nachts. De achterkant wordt echt Italiaans. Met een passie voor mooi en lekker eten. De voorkant wordt Hollands. Marketing driven, maar wel met topkwaliteit eten. Begin september moet het open zijn.’

5 De toekomst

‘We praten al een hele tijd niet meer over catering, want wat we doen is eigenlijk gewoon pure horeca. Dat komt in belangrijke mate door de millennials. Deze categorie mensen voelt zich nergens aan gebonden. Met de telefoon in de hand bestellen ze alles wat er binnen tien minuten door een brommertje kan worden afgeleverd bij wijze van spreken. In een bedrijfsrestaurant willen ze een totale ontzorging van hun behoeftes. Dat lukt niet meer met de ouderwetse vormen van catering. Deze doelgroep moet je echt verleiden om een mooi product te
kopen. Daar hoort het totale plaatje bij.

Hospitality, goede winkel, goede prijzen, goed aanbod. Om dat te bewerkstelligen – en daar kom ik weer – is die vent in de tent essentieel om datgene wat de gast wil, te vertalen en te realiseren. De invulling van cateringconcepten met lokale ondernemers, zoals we dat vorig jaar zijn gaan doen op de UvA en HvA in Amsterdam, zal om die reden ook zeker verder gaan toenemen. In Delft gaan we het op de TU ook zo doen. Zeker in het educatiesegment is de vraag hiernaar gewoon groot. Wij werken nu al samen met 170 van dit soort ondernemers en hebben er ook een speciale afdeling voor opgericht, Local Heroes.’

6 Nieuwe eigenaar, nieuwe naam?

‘Ik vind het lastig om daar iets over te zeggen. (lachend) Moet je me die vraag stellen? De naam zal op termijn gaan veranderen in Cir Food Netherlands. Met drie duidelijke bedrijfsonderdelen: de tak bedrijfscatering die Cir Food gaat heten, de tak onderwijscatering die waarschijnlijk de naam Cormet behoudt en de tak met de zelfstandige horecaexploitaties. Want het is zeker de bedoeling dat we meer eigen restaurants gaan openen.’

Wie is Dennis Verdriet?

Cormet Catering

Operationeel directeur Dennis Verdriet (35) heeft een opleiding Small Business op zak en begint hierna een eigen cateringbedrijf. Een horeca-achtergrond ontbeert hij – ‘ik kan zelf nog geen water aan de kook krijgen’ – maar dat is geen belemmering om succesvol te zijn. Het gaat om de passie voor horeca en catering. Hij komt in contact met Cormet dat drie jaar geleden zijn bedrijf overneemt. Verdriet blijft in dienst bij Cormet en is nu verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bedrijf.

 

 

Reageer op dit artikel