blog

Zacht

Catering

Een mooie uitspraak van de nieuwe voorzitter van vHMN Hospitality Management, Arold Houwaart: De zachte kant kan harde euro’s opleveren in de zorg. Volgens mij wordt hier een spijker op zijn kop geslagen.

Zacht

Met name de zorg anno nu, met al zijn bezuinigingen en steeds minder ‘handen aan het bed’, kan zich onderscheiden door aandacht, sfeer, smaak en nog zo wat ‘softe’ elementen. De cateraar is bij uitstek de partij die patiënten, cliënten, of hoe ze ook genoemd worden in de zorg, een beetje zonneschijn te geven. Niet alleen om maatschappelijk verantwoord actief te zijn, of om patiënten sneller te laten herstellen (wat in veel gevallen gewoon een direct gevolg is) maar ook om puur commerciële redenen. Mensen maken hun keuzes en doen hun aanbevelingen meer en meer op basis van ‘softe’ ervaringen. Het moet ergens ‘goed voelen’, anders gaan ze een volgende keer gewoon ergens anders heen.

En wanneer voelt het ergens goed? Als er aandacht is voor het eten, maar ook voor alles daar omheen. Het lastige is alleen dat het niet of nauwelijks meetbaar is. Zowel de zachte factoren zelf als de effecten op omzet en resultaat zijn niet of nauwelijks in cijfers uit te drukken. En toch zou ik iedere cateraar die in de zorg actief is, willen aanmoedigen om te investeren in die zachte kant. Ik ben ervan overtuigd dat het zich uitbetaalt. We moeten iets minder ‘droog’ gaan calculeren in de zorgcatering. Juist om een hoger rendement te behalen. Ik weet dat de speelruimte klein is, budgetten onder druk staan en resultaten heilig zijn. Maar juist daarom is creativiteit in deze van levensbelang. Voor de patiënt, de zorginstelling én de cateraar. Een mooie uitdaging dus voor iedereen die zich op dit terrein beweegt!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels