blog

Rollen omgedraaid: De Horeca-flex-kracht is vandaag de baas!

Catering 0

Er zijn nog voldoende locaties en partytenten beschikbaar voor een mooie eindejaars- of kerstborrel. Toch merk je dat veel cateraars en evenementenlocaties terughoudend zijn. Evenement-organiserend Nederland houdt zijn hart vast. Stoelen, hapjes en drankjes genoeg, maar kunnen we wel personeel krijgen?

Rollen omgedraaid: De Horeca-flex-kracht is vandaag de baas!

Deze zorgen hebben we eerder gekend. In de jaren 1998-2001 groeide de bomen tot in de hemel en werkte en pionierde ik voor een horeca-uitzendbureau. Iedereen gaf grote feesten en er waren niet voldoende goede medewerkers. Ook toen lachten we onze klanten een beetje uit als ze een week van te voren nog met een uitvraag kwamen voor personeel. ‘Hahaha, die zijn natuurlijk op!’ We vroegen een ‘rack rate’ van FL 44,50 (€21,00) per uur voor onze medewerkers. Dit was eigenlijk voor niemand een probleem of een discussiepunt. ZESTIEN JAAR geleden. Onze beste medewerkers verdienden toen meer dan de bedragen die vandaag worden betaald en werden met alle egards ontvangen door onze opdrachtgevers. ‘Wat fijn dat je er bent! Wil je een lekkere kop koffie?’

Een lelijke spiegel

De grootste afnemers van flexibel horecapersoneel krijgen in deze tijden een lelijke spiegel voorgehouden. De manier waarop ze in de afgelopen jaren zijn om gegaan met hun tijdelijke collega’s, komt nu bij ze terug. Waardering en goede zorgen waren op veel plekken niet de normaalste zaak van de wereld voor veel flexwerkers, en zekerheid was er al helemaal niet. ‘Het is rustig, alle uitzendkrachten moeten naar huis!’ ‘Maar ik had gerekend op een lange dienst..’ ‘jammer voor jou, maar je bent een uitzendkracht dus ik stuur je nu naar huis!’ Soms was er wel eten, soms ook niet. Soms werkte je veel korter, maar soms ook werd er verwacht dat er drie uur langer gewerkt werd. Er zijn opdrachtgevers die tot de dag van vandaag weigeren eindtijden te geven. ‘Die hebben we niet in de horeca!’

Veel grote opdrachtgevers dwongen uitzendbureaus medewerkers te leveren voor minder dan 18 euro per uur. Het onderste uit de kan. Jeugdlonen zorgen ervoor dat een bureau dan gemiddeld nog net een beetje uitkomt, maar in de praktijk komen veel jonge flexers helemaal niet meer werken voor dat lage loon waarvan het einde sowieso in zicht is. De traditionele ‘kwaliteits-horeca-flexer’ die student is aan een hotelschool, is inmiddels een ZZP-er die gebruik makend van alle fiscale voordelen dit tarief(soms bovendien plús BTW) gewoon direct in zijn zak steekt.

Hij verbrak de verbinding en de relatie

Vorige maand vertelde een intercedente van een bureau me over een telefoongesprek met een vaste opdrachtgever. Ze moest hem teleurstellen: ‘Hoi, voor volgende week zaterdag gaat het echt niet lukken. Er zijn festivals en het is heel druk. Ik moet een deel van je uitvraag teruggeven.’ Reactie van de opdrachtgever: ‘Dat is jouw probleem, je hebt leveringsplicht.’ Toen verbrak hij de verbinding. Dat hij op dat moment ook de plezierige relatie met zijn uitzendbureau verbrak zal op die drukke zaterdag daarop wel tot hem zijn doorgedrongen. En ook zijn veronderstelde mogelijkheid ‘dan maar’ over te stappen naar een ander bureau is op een illusie gebaseerd. Alsof dat bureau iedere dag tachtig mensen beschikbaar heeft.

leverancier van arbeid

Als je een grote opdrachtgever bent van uitzendbureaus, wil dat niet zeggen dat je ‘een leverancier’ hebt van arbeid en jij je om mensen niet meer druk hoeft te maken. Je moet dus sámenwerken met een bureau. Mensen op een goede manier begeleiden, aansturen en faciliteren. Het is echt geen overbodige luxe om het werk dat je aanbiedt interessant te maken en mensen te behandelen op de manier waarvan jij graag wilt dat zij jouw gasten behandelen.

Horecapersoneel is vandaag de dag tijdens piekmomenten schaarser dan kaviaar en champagne. Ga er dan ook zorgvuldig mee om! Laat ze niet naast 5 gastvrije uren met gasten ook 8 uur zwaar op- en afbouw werk doen. Dat is ongeveer hetzelfde als het vullen van chafing dishes met champagne. Geef mensen lekker te eten, verzorg ze goed. Betaal ze een normale reiskostenvergoeding, geef ze gewoon een parkeerkaart en denk eens na over een tarief dat juist hoger is in plaats van lager ten opzichte van zestien jaar geleden.

De leukste opdrachtgever wint

Wanneer je de leukste opdrachtgever bent van het uitzendbureau waar je zaken mee doet, dan kan je volgens mij gerust, ook in deze tijd tegen je klant zeggen: ‘Natuurlijk komen wij die borrel voor u doen op donderdag 22 december mevrouw!’ Maar dat is natuurlijk ook de opdrachtgever die altijd al goed was voor zijn flexibele medewerkers en zijn bureau, niet alleen nu de nood hoog is.

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. In Wouters nieuwe boek: ‘Is alles naar wens’  is er veel aandacht voor de uitdagingen waar de horeca van vandaag tegenaan loopt. Het verschijnt op 4 november, bestel het nu alvast op deze website.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels