blog

Catering zoals het zou moeten zijn

Catering 0

Binnen de catering zie je van oorsprong twee typen organisaties: organisaties die ondernemen op basis van manuals en procedures, en organisaties die gaan voor ondernemerschap en lef. En die laatste, die zouden wij veel meer moeten zien.

Catering zoals het zou moeten zijn

Er is een continue strijd ontstaan tussen efficiency en lef. Organisaties willen wel anders durven denken en doen, maar genieten toch van de zekerheid, controle en veiligheid die de procedures hen bieden. Dat is zonde, aangezien wij weten – en in de praktijk zien – dat ondernemen vanuit lef, vrijheid en ondernemerschap het meeste resultaat oplevert. Zeker nu de catering steeds meer richting horeca gaat en beleving voor opdrachtgevers steeds belangrijker wordt. En daarom moeten het ondernemerschap en de creativiteit van organisaties worden geprikkeld. Zodat gasten fan worden en in plaats van twee keer, drie keer per week langskomen.

Binnen de catering gaat het altijd om een balans tussen kosten, kwaliteit en klantentevredenheid. Ik geloof dat je die balans kunt vinden met de juiste mensen. Want een bedrijf is zo gezond als haar medewerkers. Organisaties zouden op dat gebied de juiste keuzes moeten durven maken. Dat voelt niet alleen goed, het verbetert zelfs de bedrijfsprestaties.

‘Een goed idee met slechte mensen brengt verlies, een slecht idee met de juiste mensen brengt winst.’ Maar als we weten dat onze medewerkers onze belangrijkste asset zijn, is het toch apart dat wij maar eens in de twee jaar een onderzoek doen naar hun wensen en behoeften? Dat als wij onderzoek gedaan hebben, zij – onze medewerkers – vervolgens vaak niets over de resultaten en inzichten horen? En als we dan al onderzoek doen, is dit ook nog vaak naar de mate van tevredenheid, terwijl die score nietszeggend is.

‘Scoren op een medewerkerstevredenheid van een 7-tje is het begin van je faillissement. Het biedt geen onderscheidend vermogen en is daardoor nietszeggend.’ Als je jouw medewerkers echt als belangrijkste kapitaal ziet, zou je iedere dag moeten willen weten hoe je mensen in de wedstrijd staan. Door meerdere malen per jaar onderzoek te doen en te interveniëren op die aspecten die voor jouw organisatie het verschil gaan maken, bouw je duurzaam aan de kwaliteit van je mensen. En dus aan het duurzame resultaat van jouw organisatie.

Kortom, het gaat om hoeveel energie en paardenkracht uw organisatie levert ten opzichte van concollega’s. Bij Fan Factory hebben wij daarom een instrument ontwikkeld, de Fan Scan, om dit te meten. Benieuwd naar hoeveel paardenkracht u zelf levert? Vul het onderzoek eens in via de testlink op fanfactory.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels