blog

Vreemde reorganisatietechnieken bij contractcatering

Catering 56

In contractcateringland sluiten wij natuurlijk graag goede en degelijke contracten. Er zijn duidelijke afspraken over het overnemen van personeel (Art. 10). Toch komt het nog regelmatig voor dat een opdrachtgever zich laat verleiden door de laagste prijs van een nieuwe aanbieder.

Vreemde reorganisatietechnieken bij contractcatering

Een aanbieder die lak heeft aan deze wetgeving in contractcatering. Dat zou natuurlijk niet moeten kunnen. Oneerlijke concurrentie maar, erger nog, het bezorgt onze samenwerkers veel onzekerheid. Dat doet pijn. Ander voorbeeld: wij maken steeds vaker mee dat grote opdrachtgevers met aanzien het aandurven om ons op te zadelen met hun personeelsoverschotten op de lange termijn. Via dichtgetimmerde contracten kunnen we dan hun probleem oplossen. Had je maar slimmer moeten zijn in het afsluiten van het contract.

Mmm, en hoe zit het met vertrouwen, het elkaar gunnen, samen, partnership, gewoon mens zijn? Dat telt dan even niet? Vreemde gang van zaken. Waar onze opdrachtgever naar het contract wijst en wij naar de wijze van omgang met onze samenwerkers? Nu zal Hutten nooit degene zijn die het zakelijkste contract voorstaat maar ook wij moeten onszelf tegen dit soort risico’s wapenen. Terwijl je samen zoveel kunt bereiken.

Onlangs maakte ik een tender mee waar de klant niet eens aan tafel verscheen maar wel een intermediair. Wat een afgang! Want hé, mag het voor ons ook leuk, interessant, kwalitatief en de moeite waard zijn? En ja, dan willen wij de opdrachtgever graag spreken. Hem of haar recht in de ogen kijken omdat wij iets willen betekenen voor de ander. Het credo binnen Hutten is dan ook duidelijk, als we niet met de klant (erbij) kunnen praten, doen we niet mee. Dan zijn ze maar gefrustreerd (ze hebben het immers ontzettend druk) en vinden ons maar arrogant, het zij zo…

Met Hutten gaat het heel goed, we groeien hard maar niet ten koste van onszelf. We realiseren ons dat niet iedere klant bij ons past. Komt zoiets voorbij dan slikken we een keer en doen alle moeite om er niet in te stappen. Toch geeft het te denken. In mijn beleving verliest de klant de betekenis van ons vak – hospitality & food – voor zijn medewerkers uit het oog door ons op alle mogelijke manieren uit te dagen. Gelukkig begrijpt 98 procent van onze opdrachtgevers wel degelijk dat de juiste gastvrijheid belangrijk is voor het welbevinden van hun medewerkers. Laten we het zo houden.

Bob Hutten, directeur van Hutten Catering

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels