blog

Hoe zorg je voor een vitale en verrassende lunch?

Catering 1701

Een simpel broodje kaas en een glas melk zijn al lang niet meer de standaard in bedrijfsrestaurants. En gelukkig maar, want een uitgebalanceerde en vitale lunch draagt bij aan je energieniveau. Steeds meer mensen zijn hier bewust mee bezig. Hun eetpatroon moet passen binnen hun leefstijl, waarin zij zich de hele dag fit en vitaal willen voelen. Maar eten moet ook lekker zijn, met verrassende smaakcombinaties. Beleving dus. Hoe pak je dat als cateraar aan? Hoe combineer je gezond, verrassend, lekker en beleving in een lunch? Bij Hutten is dat dagelijks onze uitdaging.

Hoe zorg je voor een vitale en verrassende lunch?

Vitaliteit betekent in de ogen van Hutten je energiek en fit voelen. Vitaal betekent meer dan gezond zijn. Het gaat zowel om je lichaam als je geest. En dus naast voeding gaat het ook om voldoende slaap, genoeg beweging en goed omgaan met stress. En het gaat om balans. Daarom serveren we als vitale lunch niet alleen maar sla, maar mag je voeding in onze ogen 80% gezond en 20% ‘guilty’ zijn. Welke voeding je eet, heeft beslist invloed op hoe je je voelt. Wij helpen gasten op weg naar een vitalere levensstijl door hen te inspireren en te informeren over een beter eetpatroon. Dit doen we onder andere door te werken met diverse thema’s die onze chef-koks vertalen naar de bedrijfsrestaurantkeuken. Bovendien worden de thema’s online, in store en in het assortiment doorgevoerd.

Genoeg groente, groente genoeg

Groente neemt een belangrijke plek in als thema. Elke maand staat er een seizoensgroente centraal. De makkelijkste verbeterslag die je kunt maken voor een gezond eetpatroon, is namelijk het toevoegen van (meer) groenten. We gaan voor minimaal 400 gram groenten per dag. Gedurende het jaar inspireren wij gasten door gevarieerd te koken met groenten. We hopen dat ze hiermee thuis aan de slag gaan. Gegrild, gebakken, gestoofd, gekookt, gefermenteerd of rauw, onze koks krijgen er in ieder geval nooit genoeg van.

Vitale lunch

Verder inspireren we met een maandelijks vitaliteitsthema gasten om zich een bewuster eetpatroon aan te wennen. Door op thematische wijze te communiceren over vitaliteit en dit concreet en toepasbaar te maken, bereiken we onze gasten het beste. Zo informeren we niet alleen, maar zetten we gerichte acties in om het onbewuste gedrag van gasten te beïnvloeden. Op vaste dagen koken wij strak volgens onze vitaliteitsrichtlijnen, die we samen met onze diëtisten vaststelden in onze voedingsleer. We creëren extra eetbeleving in het restaurant en we zorgen zo voor vitalere werknemers.

Verrassen en verbinden

In het bedrijfsrestaurant draait het niet alleen om eten. Eten en drinken verbindt mensen. Eten is een beleving, een belangrijk onderdeel van het leven, ook op de werkvloer. De gast laat zich in het bedrijfsrestaurant graag verrassen door eigentijdse foodconcepten en lokale en verse producten. Ook daar houden we rekening mee en dus zijn er fun of maatschappelijke thema’s waar we op inhaken, zoals: ouderwets haringhappen, medewerkers stimuleren om op de fiets te komen of de wereldthema’s. Bij deze laatste nemen we onze gasten mee op culinaire wereldreis door maandelijks de lekkerste recepten van een internationale keuken in het bedrijfsrestaurant te presenteren. Bij Hutten werken veel internationale chefs en vaak is het land gekoppeld aan hun herkomst, zodat je authentieke gerechten proeft. Ooit bunny chow van kip uit Zuid-Afrika geproefd? Of bolani, een smaakmaker uit de Afghaanse keuken? Ook hier is de doorvertaling van het thema terug te vinden in de communicatie: menukaarten, uitdagende en onderscheidende verspresentaties, proefplankjes, afbeeldingen, open displays, flyers en borden in het bedrijfsrestaurant die lunchgasten vertellen over de herkomst van het eten en drinken.

Food ’n Mood Maker

Een ander voorbeeld van de integratie van de thema’s én fun is onze Food ’n Mood Maker. Deze brengt de foodtruck letterlijk in het bedrijfsrestaurant. Met een speciaal foodmeubel, dat voor elk concept kan worden omgebouwd, reist onze Food ’n Mood Maker door het land om onze gasten te verrassen met de nieuwste foodconcepten. En die sluiten aan op het actuele thema van die dag of maand. Verfrissende smoothies, smakelijke salades of Franse crêpes; de Food ’n Mood maker is een reizend food festival.

Hanneke Kezer, Manager Sales Hutten Business Catering & Horeca.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels