Bedrijfsrestaurants beperkt schade snoep en snacks

Bedrijfsrestaurants, pompshops en andere verkooppunten (het zogeheten grijze kanaal) hebben de schade in de snack- en zoetwarenmarkt in 2005 beperkt weten te houden. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren Benelux.

De omzet daalde in 2005 van 707 naar 700 miljoen euro in het grijze kanaal. Dat verlies staat gelijk aan een omzetdaling van 1%. Dat meldt het zusterblad Out Of Home. Het supermarktkanaal zag de omzet in deze markt verder dalen met 2,5% van 2,223 miljard euro naar 2,173 miljard euro.

Overigens zijn de omzetdalingen in de markt wat geflatteerd, doordat 2005 een week minder telde dan 2004. Hierdoor kwam het verschil ten opzichte van 2004 1,9% lager uit. Binnen het grijze kanaal van pompshops en snoep- en tabakzaken kwam de grootste omzetstijging voort uit de verkoop van drop. De verkopen in de dropgroep namen toe van 62 naar 67 miljoen euro. Dit komt onder meer door nieuwe productlanceringen van fabrikanten. Het supermarktkanaal kon hier echter minder van profiteren, de omzet bleef gelijk aan 2004 met 92 miljoen euro.

Ook keelverzorgers zijn populair in het grijze kanaal met een omzet van 34 miljoen euro. De verkopen van suikerwerk, chips en sticks daalden echter. Het marktaandeel van het grijze kanaal bedraagt nu zo`n 24,4%. Dat was voorheen 24,1%.