Foodsector moet denken in eetmomenten

Het aantal eetmomenten is gestegen van 21 keer per week naar 27 keer per week bij mannen en 29 bij vrouwen. Daarom moet de foodsector meer gaan denken in eetmomenten. Dat stelt Frank Quix, auteur van het boek `Gevecht om het maagaandeel`.

Quix is tevens adviseur bij Q&A Research & Consultancy. Hij vindt dat de foodsector minder moet denken in distributiekanalen en meer in eetmomenten. 'Denken in distributiekanalen is handig voor een account manager, maar marketeers kunnen hun producten pas echt aan de man brengen als ze denken in gebruiksmomenten. Het menselijke eetpatroon is veranderd door maatschappelijke ontwikkelingen als de gestegen arbeidsparticipatie van vrouwen, multiculturele demografie, individualisering en een andere gezinssamenstelling. De hedendaagse consument is een bewegend doel dat zich niet in traditionele hokjes laat plaatsen', aldus Quix in Clou.

Als voorbeeld geeft hij de campagne voor Cup-a-soup, die succesvol inspeelde op de daling van de suikerspiegel rond 4 uur `s middags en het hongerige gevoel dat dan ontstaat. De traditionele verdeling in ontbijt, lunch en avondeten verdwijnt langzamerhand en wordt vervangen door steeds meer kleine hapjes tussendoor.