'Bedrijfscateraar moet leren verleiden

'Bedrijfscateraar moet leren verleiden

Als een bedrijf per werknemer per dag één euro meer investeert in het restaurant levert dat een minuut per dag efficiënter werk op. Dat stelt Foodstep onderzoeker Theo van Brussel. Anders dan bij partycatering kan bedrijfscatering productiviteit stimuleren, maar bedrijfscateraars kunnen wel wat leren van partycateraars: verleiden.

Op twee vlakken kan met verleiding winst worden behaald, meent van Brussel. Hij zei dit tijdens het Eerste Nationale catering Congres in Wageningen, dat vooraf ging aan de Misset Caterig Awards.

Bedrijfscateraars moeten leren de opdrachtgever te verleiden. Met het één-eurovoorbeeld van Van Brussel moeten handige verkopers berdijven zover zien te krijgen dat er een groter budget voor het restaurant beschikbaar komt.

Al nuanceerde Van Brussel wel direct: meestal worden de gesprekken wel gevoerd met HR-managers, die het beste met hun personeel voor hebben, maar de contracten worden getekend door de inkopers, die vooral een zo goedkoop mogelijke deal willen.

Invloed

Daarnaast kan het verleiden van de gasten met aantrekkelijkere presentaties, verse producten en een aangenaam aangekleed bedrijfsrestaurant de besteding per persoon flink omhoog krikken. In het restaurant van de toekomst van de Wageningen Universiteit wordt onderzocht welke invloed de omgeving, dus het restaurant, kan hebben op het aankoopgedrag van de gasten.

De gemiddelde besteding per gast is de afgelopen jaren gestegen: in 2003 lag die op 2,14 euro, in 2006 op 2,27 euro. In een bedrijfslocatie met meer dan 500 man ligt de besteding zelfs op gemiddeld 2,66 per persoon per restaurantbezoek.

Aanvuling

Dagelijks eten ruim 2 miljoen mensen in bedrijfsrestaurants. Toch maakt nog steeds ruim 30 procent van bedrijfspersoneel dat wel de mogelijkheid heeft, nooit gebruik van het restaurant, nog eens 30 procent komt niet dagelijks.

Van de mensen die komen koopt slechts de helft de hele lunch, 40 procent koopt alleen aanvulling. De overige 10 procent nuttigt in het restaurant de van thuis meegenomen lunch. Ook hier ligt een mogelijkheid voor de cateraar: hoe verleid je al die mensen die weinig of niets kopen tot meer besteding.

Oplossingen biedt Van Brussel niet kant en klaar, wel mogelijkheden. Ook zijn deze en andere cijfers terug te vinden in zijn presentatie, die hieronder volledig te downloaden is.