Lange besteltijd extramurale maaltijden

Lange besteltijd extramurale maaltijden

De kwaliteit van extramurale maaltijden is volgens de cliënten geen probleem. Ze moeten wel lang van tevoren bestellen. Dit blijkt uit het onderzoek Extramurale Maaltijdvoorziening dat is gepubliceerd is in het nieuwe Misset Catering Dossier.

Dit werd door Intomart uitgevoerd in opdracht van de Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC). Van de 60 plussers bereidt ruim 90 procent de warme maaltijd zelf. De senioren die de maaltijden kant-en-klaar laten komen (= extramuraal) moeten vooral onder de 80-plussers worden gezocht. Ruim 19 procent van deze categorie maakt gebruik van een maaltijdvoorziening. Vier procent doet het beide.

De meeste extramurale maaltijden worden nog steeds dagelijks warm bezorgd (59 procent), 17 procent is koelvers, 23 procent krijgt diepvriesmaaltijden. Tijdens een test van het programma Radar in november 2006 werden deze laatste categorieën met de grond gelijk gemaakt.

Het onderzoek van Intomart brengt een andere boodschap. De kwaliteit is voor de meeste cliënten geen probleem. Slechts 2 procent is vaak niet tevreden over de kwaliteit, 5 procent soms niet. Een meerderheid van 56 procent is altijd tevreden, 29 procent vindt dat de maaltijd meestal wel door de beugel kan.

Veel ouderen (30 procent) moeten twee weken van tevoren al opgeven wat ze willen eten. 25 procent doet dat een week van tevoren en 14 procent beslist op dezelfde dag. Eén procent doet het à la carte. 73 procent gebruikt de maaltijd in de eigen woning. 19 procent dineert in het restaurant van een verzorgings- of verpleeghuis.

Instellingen zijn grote spelers als het gaat om het leveren van extramurale maaltijden. In ruim 31 procent van de gevallen wordt de maaltijd geleverd door een verzorgings- of een verpleeghuis. Bij 46 procent wordt de maaltijd door een andere instelling geleverd.