Duurzame smoothie onder vuur milieubeweging

Duurzame smoothie onder vuur milieubeweging

Smoothiefabrikant Innocent ligt onder vuur van een milieugroepering. Het bedrijf claimt ten onrechte dat vanwege het milieu het fruit niet door de lucht of per vrachtwagen wordt vervoerd.

Vervoer over het water en per trein zorgt voor minder milieuvervuiling, claimt Innocent. Maar in werkelijkheid worden de Smoothies naar de Engelse markt vervoerd per vrachtwagen vanuit Rotterdam, de plaats waar het fruit tot sap wordt geperst.

Innocent, Engels voor onschuldig, is niet zo onschuldig als het gaat om het verstrekken van informatie over de milieubelasting die de smoothieproductie oplevert. Althans dat zegt de Engelse milieubeweging Rising Tide. Die beschuldigt het bedrijf ervan onjuiste informatie te geven op hun website.

Daarop wordt beweerd dat de smoothies op het platteland worden gemaakt. Volgens Rising Tide zijn consumenten bereid meer voor een smoothie te betalen als ze milieuvriendelijk zouden worden geproduceerd. En daarom zou Innocent zicht ‘groener’ voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.

Innocent, in 1998 opgericht door drie studenten, is in Engeland de grootste smoothiemaker en verkoopt daar wekelijks twee miljoen flesjes. Goed voor ruim 70 procent van de 169 miljoen euro omvattende markt.

Richard Reed, een van de oprichters, ontkent in de Daily Telegraph dat het bedrijf bewust probeert consumenten te misleiden. Hij erkent wel dat de website niet is aangepast sinds de productie verhuisde naar Rotterdam.

'We willen de beste kwaliteit fruitdrank leveren met de laagst mogelijke belasting voor het milieu. Omdat al het fruit in de Rotterdamse haven aankomt is het ook logisch om daar de sappen te maken.' Hij zegde toe dat de website zo snel mogelijk wordt aangepast.

Niels Pauw, van Innocent in Nederland zegt in het AD ook dat het bedrijf de boel niet moedwillig misleidt. Volgens hem is de huidige methode wel milieuvriendelijk omdat nu minder vrachtwagens met vruchten naar Engelland hoeven te rijden. Vervoer van alleen het sap kost volgens hem minder ruimte en dus zijn er minder vrachtwagens nodig.