Hart van Nederland belichtte woensdag in haar 'vroege' uitzending het lunchgedrag van werkend Nederland. Het refereert aan het Nationaal Lunchonderzoek van een voedingsmiddelenfabrikant. Naar verluidt zou dat Unilever zijn. Er worden welhaast geen cijfers uit het onderzoek bekend gemaakt.
Wel dat 'driekwart van de Nederlanders kiest bewust voor een gezonde lunch' en dat '1 op de 10 de verleiding van de vette hap niet kan weerstaan'. In het tv-item worden werknemers van het hoofdkantoor van SAB Catering in hun bedrijfsrestaurant geïnterviewd. Salade is daar een topper.
Volgens manager commerciële zaken Bianca Wester is de verkoop van salades het afgelopen jaar met 20 procent gestegen. 'Voor ons een zeer belangrijke ontwikkeling.' Van al dat groen moeten 'de jongens van de bouw' in Amsterdam niets hebben, zo vertellen ze voor de camera. 'Wat moet je op de bouwplaats nou met een salade?', vraagt een jonge bouwvakker zich af, ondertussen een frikandel wegwerkend.