Veneca: 'Bestedingen basislunch nauwelijks gestegen

Veneca: 'Bestedingen basislunch nauwelijks gestegen

De Veneca herkent zich niet in de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die aangeven dat de lunch in het bedrijfsrestaurant de afgelopen drie jaar 24 procent duurder is geworden. Dat geeft de branchevereniging voor contractcateraars aan Misset Catering aan. 'Volgens onze cijfers zijn de bestedingen voor een basislunch nauwelijks gestegen.

De Veneca zegt niet op de hoogte te zijn van de details van het onderzoek van het CBS. Maar in de vrijgegeven cijfers 'herkennen wij ons niet', aldus de branchevereniging van contractcateraars. 'De bestedingen van een basislunch zijn volgens onze gegevens namelijk nauwelijks gestegen. Weliswaar heeft de melkprijs en de graanprijs een kostenverhogend effect gehad, maar de gemiddelde bedrijfsrestaurantbezoeker geeft nog vrijwel evenveel uit als in 2007.'

De Veneca vervolgt: 'Traditioneel ligt de prijs van producten in een personeelsrestaurant ergens in het midden van die van de supermarkt en de horeca. Dat is ook logisch. In feite is het een ‘horeca’voorziening die gesubsidieerd wordt door de werkgever. Deze subsidies lopen sinds een aantal jaren terug, en deze tendens is mede versterkt door de crisis. De inkomsten voor de cateringorganisatie zijn door het verminderen van de subsidie niet gestegen.'

Gangbare producten

De branchevereniging legt in de discussie rond de gestegen prijzen in het bedrijfsrestaurant ook een link naar duurzamere catering. 'Biologische producten, producten met een eerlijk handel keurmerk (Fair Trade e.d.) en streekproducten zijn wel iets duurder dan de gangbare producten.'

Het feit dat een cateraar vaker zijn broek zelf op moet houden én de eisen voor duurzamere (en dus duurdere) catering zijn ook al aangedragen door cateraar en Veneca-lid Bob Hutten.

'Verbeteren cijfers'

Ook het assortiment van de bedrijfsrestaurants van de Veneca-leden zorgt ervoor dat een werknemer duurder uit is voor zijn lunch. 'Nieuwe concepten van cateraars, zoals bijvoorbeeld warme maaltijden of luxe gerechten, zijn steeds meer te vinden in de restaurants. De bezoeker van het bedrijfsrestaurant vindt dat nieuwe aanbod interessant en is bereid hiervoor te betalen.'

Volgens de Veneca ligt het beeld omtrent de prijsverhogingen genuanceerd. De branchevereniging zegt dat er contact is geweest met het statistische instituut. De Veneca gaat het CBS zelfs helpen met het cijferwerk. 'Veneca zal CBS van nadere informatie voorzien zodat daarmee haar statistische berichtgeving kan worden verbeterd.'