Broodtrommel en supermarkt winnen van bedrijfsrestaurant

Broodtrommel en supermarkt winnen van bedrijfsrestaurant

De bestedingen in de bedrijfsrestaurants zijn vorig jaar flink afgenomen. Bedrijfscateraars verloren in 2009 ten opzichte van de boterham van thuis en van de supermarkt. Werknemers gaan voor hun lunch vaker dan voorheen naar de super.

Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Directeur Jan Willem Grievink maakte op de Horecava cijfers van bestedingen in de foodsector bekend. Daaruit blijkt dat er in de sector catering (business-, zorg-, onderwijs en inflightcatering) vorig jaar 3,45 miljard euro is besteed ten opzichte van 3,62 miljard in 2008. Ofwel 173 miljoen euro minder.

In bedrijfsrestaurants bedroeg de afname 114 miljoen euro, in de zorg 21 miljoen en voor inflight was dat 39 miljoen. De bestedingen in f&b in onderwijs namen met twee miljoen toe. Volgens FSIN verliest de catering aan ‘thuis’. Behalve de gestegen populariteit van de broodtrommel is ook het kopen van de lunch in de supermarkt in zwang.

Niet alleen catering beleefde in 2009 mindere tijden, ook de horeca. Die verloor aandeel ten opzichte van de sector Gemak. Daaronder worden onder meer snackbars en foodservice bij retail geschaard. Supermarkten zagen hun foodomzet met 900 miljoen euro stijgen. 'Duurdere' supermarkten hebben net als catering en horeca ook last van de kritische en prijsbewuste consument.

Meer bedrijfscateringnieuws: