Met de campagne wil Max Havelaar bedrijven, cateraars, universiteiten en (hoge)scholen oproepen om een activiteit te organiseren waarbij Fairtrade centraal staat. 'Zoals een koffieproeverij, lunch of borrel'.
Producten
Er zijn steeds meer Fairtrade-producten: 'Naast koffie kun je op het werk genieten van Fairtrade thee, broodbeleg, sappen, zoetwaren, frisdrank, suiker, bananen en ananassen. Fairtrade garandeert dat de boeren in ontwikkelingslanden onder goede omstandigheden kunnen werken. Bovendien ontvangen ze een eerlijke prijs voor de producten.'
Gouden Dienblad
Max Havelaar roept cateraars, bedrijven, universiteiten en hogescholen op om tijdens de eerste week van november (31 oktober tot en met 4 november) een activiteit te organiseren met Fairtrade-producten. De winnaars ontvangen een Gouden Dienblad. 'Een eervolle prijs, waarmee het duurzame karakter van de bedrijfsvoering benadrukt wordt.' Daarnaast maken deelnemers kans op een professionele barista-workshop bij de duurzame koffiebranderij Peeze. Aanmelden kan via de website www.fairtradeatwork.nl.
Criteria
De prijs gaat naar die organisatie die het best scoort op originaliteit, aantal Fairtrade-producten dat wordt gebruikt, het bereik van de activiteit en een effectieve inzet van social media.
Jury
De jury die op 1 november de winnaars bekendmaakt, bestat uit Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Sjoera Dikkers (Tweede Kamerlid PvdA), Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Horeca en Misset Catering) en Marlies Filbri (hoofd Lobby en advocacy Oxfam Novib).