Fairtrade@Work van Max Havelaar

Fairtrade@Work van Max Havelaar

Om het gebruik van Fairtradeprodcuten op het werk te stimuleren, lanceert Stichting Max Havelaar voor het tweede jaar op rij een speciale campagne: Fairtrade@Work (en daaraan gekoppeld: Fairtrade@School).

Met de campagne wil Max Havelaar bedrijven, cateraars, universiteiten en (hoge)scholen oproepen om een activiteit te organiseren waarbij Fairtrade centraal staat. 'Zoals een koffieproeverij, lunch of borrel'.

Producten

Er zijn steeds meer Fairtrade-producten: 'Naast koffie kun je op het werk genieten van Fairtrade thee, broodbeleg, sappen, zoetwaren, frisdrank, suiker, bananen en ananassen. Fairtrade garandeert dat de boeren in ontwikkelingslanden onder goede omstandigheden kunnen werken. Bovendien ontvangen ze een eerlijke prijs voor de producten.'

Gouden Dienblad

Max Havelaar roept cateraars, bedrijven, universiteiten en hogescholen op om tijdens de eerste week van november (31 oktober tot en met 4 november) een activiteit te organiseren met Fairtrade-producten. De winnaars ontvangen een Gouden Dienblad. 'Een eervolle prijs, waarmee het duurzame karakter van de bedrijfsvoering benadrukt wordt.' Daarnaast maken deelnemers kans op een professionele barista-workshop bij de duurzame koffiebranderij Peeze. Aanmelden kan via de website www.fairtradeatwork.nl.

Criteria

De prijs gaat naar die organisatie die het best scoort op originaliteit, aantal Fairtrade-producten dat wordt gebruikt, het bereik van de activiteit en een effectieve inzet van social media.

Jury

De jury die op 1 november de winnaars bekendmaakt, bestat uit Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Sjoera Dikkers (Tweede Kamerlid PvdA), Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Horeca en Misset Catering) en Marlies Filbri (hoofd Lobby en advocacy Oxfam Novib).