Social media bedreigen evenementenbranche

Social media bedreigen evenementenbranche

Social media zijn een bedreiging voor de evenementenbranche. Doordat iedereen dankzij social media nu in staat is om evenementen en bijeenkomsten te organiseren lopen professionele bedrijven het gevaar buitenspel te worden gezet. Dit is de strekking van een column van Gerrit Heijkoop op Eventplanner.be.

Het gevolg daarvan kan zijn dat veel bureaus en leveranciers die op dit moment actief zijn in de evenementenbranche, failliet gaan, waarschuwt Heijkoop. Hij onderstreept dat met een voorbeeld van een Event dat door enkele enthousiastelingen in no time voor weinig geld was georganiseerd.

Heijkoop: ‘Evenementen- en congresbureaus verdienen hun geld met het bij elkaar brengen van de juiste mensen en middelen; van een creatief concept, naar productie tot uitvoering. De toegevoegde waarde bestaat uit hun kennis en ervaring uit eerdere projecten en hun relaties met een netwerk van leveranciers. Voor die rol in het proces stuurt het bureau zijn factuur naar de klant.’

Om toe te voegen dat het gebruik van social media blijft toenemen. ‘Met als gevolg dat meer mensen sneller en makkelijker kunnen communiceren met hun persoonlijke en professionele netwerk. Zij hebben daardoor veel sneller toegang tot allerlei hulpbronnen voor kennis, creatieve oplossingen en relaties. Dit vergroot hun potentiële aanbod van leveranciers, waardoor prijzen dalen. Sterker nog, in een sociale context wordt zelfs veel waarde uitgewisseld zonder een transactie van geld. En bovendien, op internet is toch sowieso alles gratis te krijgen?

Heijkoop laat weten dat het tijd is voor discussie en herbezinning.