Wakker Dier in actie tegen dierenleed in bedrijfsrestaurants

Wakker Dier in actie tegen dierenleed in bedrijfsrestaurants

Uit de Kantine Check van Wakker Dier blijkt dat het gros van de Nederlandse bedrijfsrestaurants niet diervriendelijk is. De organisatie roept medewerkers van bedrijven op daar verbetering in aan te brengen.

Ruim 500 werknemers van verschillende bedrijven vulden de online enquête in. 78 procent beantwoordde meer dan de helft van de vragen over dierenwelzijn in hun restaurant negatief. In 80 procent van de betrokken restaurants worden werknemers met aanbiedingen gestimuleerd om goedkoop industrievlees te eten.

In driekwart van de restaurants worden eieren verkocht van kippen die nooit buiten komen en in bijna 80 procent van de restaurants wordt uitsluitend vlees verkocht zonder welzijnskeurmerk, zo geven de werknemers aan.

Minder dan eenderde van de werknemers vindt het vegetarisch aanbod voldoende. Alleen weidemelk is redelijk ingeburgerd: dit wordt in bijna de helft van de betrokken restaurants (43 procent) geserveerd. Weidekaas daarentegen is slechts in 20 procent van de restaurants te vinden.

Campagne

Een tegenvaller voor Wakker Dier: ‘Veel bedrijven hebben hun mond vol van duurzaam ondernemen, maar hoe rijmen ze dat met het vlees uit de megastal in het restaurant? Ze hebben vaak wel een prominente ‘MVO’-pagina op de website, maar geen geld om de kip buiten te laten scharrelen.’

Wakker Dier startte in mei een langlopende campagne tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfsrestaurantss. Deze richt zich op het volledige assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod en vlees met een welzijnskeurmerk. In de Kantine Check beantwoorden werknemers zeven vragen over de diervriendelijkheid in hun restaurant.

Bij meer negatieve dan positieve antwoorden, krijgt het bedrijfsrestaurant de stempel ‘kiloknallerkantine’ en wordt de werknemer gevraagd in actie te komen en zijn bedrijfsrestaurant wakker te schudden.