Afzet biologisch stijgt gigantisch in catering

Afzet biologisch stijgt gigantisch in catering

De verkoop van biologische levensmiddelen heeft vorig jaar een sterke groei doorgemaakt. De bio-omzet steeg met 12,4 procent tegen een groei van 6,9 procent voor de totale foodmarkt. In catering werd een gigantische groei genoteerd.

Daar was de toename maar liefst 96,8 procent. Dit komt onder meer omdat de rijksoverheid zichzelf verplicht duurzaam in te kopen. De cijfers komen uit de Bio-Monitor 2008, het rapport van Biologica dat woensdag wordt gepresenteerd op het jaarlijkse Bio-Congres. Volgens de koepelorganisatie - die een jaarlijkse groei van 10 procent nastreeft – ligt de groei van biologisch in Nederland op schema.

In totaal werd er in 2008 voor 583 miljoen euro aan biologische levensmiddelen verkocht. Het marktaandeel in de totale foodmarkt (27,4 miljard euro) blijft gering voor biologisch. Het marktaandeel pluste van 2,0 procent in 2007 naar 2,1 procent vorig jaar.

Ei

Supermarkten zagen de bio-verkopen vorig jaar met 11,3 procent groeien naar 256,6 miljoen euro. Met een marktaandeel van 44 procent zijn de supers het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische voeding. De speciaalzaken zitten daar met 40,2 procent net onder.

Vooral in de versgroepen doet biologisch het goed. Van alle biologische aankopen gaat het in 66,9 procent van de gevallen om een vers product. Bij houdbare producten is dat 33,1 procent. In de verscategorieën is het marktaandeel harder gegroeid dan bij het totaal: van 2,5 procent naar 2,8 procent. Biologische eieren zijn met een marktaandeel van 6,6 procent het populairste bio-product.