Bezoekers Pinkpop gaven 12 miljoen euro uit

Bezoekers Pinkpop gaven 12 miljoen euro uit

Tijdens het afgelopen muziekfestival Pinkpop in mei hebben de bezoekers bijna 12 miljoen euro uitgegeven. Negentig procent werd op het festivalterrein zelf besteed. Deze uitgaven waren goed voor ruim 130 voltijdsbanen. Dat blijkt maandag uit een onderzoek door studenten van de Hoge Hotelschool in Maastricht.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de gemeente Landgraaf, die aan de hand daarvan een evenementenbeleid ontwikkelt. Hoeveel aan eten en drinken werd besteed is (nog) niet bekend gemaakt. Ook is niet duidelijk of het bedrag voor het toegangskaartje hierin is meegenomen. Misset Catering heeft de makers van het rapport verzocht om inzage.

Op sommige sites als fok! worden vraagtekens gezet bij het bedrag. '12 miljoen gedeeld door 60.000 mensen is 200 euro per kop wat daar is uitgegeven (...)dit lijkt me aan de hoge kant...'. luidt één reactie. Onlangs zei Pinkpop-baas Jan Smeets nog wel dat het festival alleen winst maakt dankzij de catering.