Cateringdame is nu gezicht van het bedrijf

Cateringdame is nu gezicht van het bedrijf

De rol van 'de dame van de catering' is de laatste jaren flink gegroeid.

Stond ze vroeger onderaan de ladder, nu is ze het gezicht van het bedrijf. Ze geeft een vertaalslag van de bedrijfshospitality naar de klanten toe. En naar de eigen werknemers, want hoe kunnen zij klantgericht werken als zijzelf niet klantgericht behandeld worden?

Dit schrijft Kees de Wild van Het Nieuwe Bedrijf in Weekblad Facilitair. Hij ziet een belangrijke rol weggelegd voor de cateraar. Maar dan moet deze wel flexibel inspelen op het nieuwe werken. ‘De vaste werkplekken, lunchpauzes en werktijden behoren in veel bedrijven tot het verleden. Het bedrijfsrestaurant krijgt hierdoor een bredere functie, een centrale rol binnen het bedrijf.’

De Wild schrijft dat het bedrijfsrestaurant een huiskamer is, een ontmoettingsplek. ‘Je leest er de bedrijfscultuur aan af. De catering blijft echter te vaak achter bij de rest van de organisatie.’

Bedrijfsrestaurants zouden ook buiten de geijkte openingstijden van 12.00 uur tot 14.00 uur geopend zal moeten zijn. ‘Met een warm broodje voor de vroege vogels en een overwerkmaaltijd voor degenen die om acht uur ’s avonds de deur achter zich dichttrekken.’