Cateringpersoneel goed, koffie minder

Cateringpersoneel goed, koffie minder

Cateringmedewerkers krijgen van de Nederlandse werknemer voor vriendelijkheid een dikke acht op hun rapport. Met de kwaliteit van de koffieautomaten is het daarentegen niet zo goed gesteld. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek.

Dat werd gehouden door Integron Performance Management. Het Rotterdamse onderzoeksbureau ondervroeg bijna 8000 werknemers in veertig organisaties in alle geledingen van de Nederlandse economie. Die geven een 7,1 als rapportcijfer voor de catering binnen hun organisatie. De kwaliteit van de koffieautomaten (6,3), het prijsniveau (6,2) en de wachttijd voor de kassa (6,7) halen het gemiddelde naar beneden. De vriendelijke medewerkers en de algemene hygiëne zorgen ervoor dat het cateringgemiddelde ruim positief blijft. Onder de kleine ergernissen worden natte dienbladen opvallend vaak genoemd.

Hoger niveau

Het onderzoek ‘Facility Beleving in Nederland’ richt zich op zes kwaliteitsgebieden. Ondanks goede prestaties op het gebied van receptie, openingstijden, veiligheid en de mensen in ondersteunende diensten laat het onderzoek zien dat het imago van de facilitaire dienst als organisatie slecht is en haaks staat op de inspanningen die deze sector zich getroost om de interne klanttevredenheid op een hoger niveau te brengen.

Integron wil de facility managers helpen de werkomstandigheden te verbeteren met jaarlijks een nieuw onderzoek. Volgende versies zullen ook prestaties voor acht verschillende bedrijfssectoren, onderwijs, zorg en overheid in kaart brengen. Het eerste vervolgonderzoek wordt begin 2009 verwacht. Facility managers kunnen de prestaties van hun eigen organisatie afzetten tegen die van andere in hun eigen branche.

Motivatie

Directeur Stephan van Gelder van Integron: “De ondersteunende diensten binnen organisaties spelen een enorm belangrijke rol op de werkplek. Met de informatie die wij met dit onderzoek bieden, kunnen facility managers hun resultaten – en daarmee het imago binnen hun organisatie – opkrikken. Zij hebben indirect invloed op het welbevinden van werknemers, hun motivatie, werkplezier en uiteindelijk de binding van werknemers met hun bedrijf. Dat is altijd zo geweest, maar is in de structureel krappe Nederlandse arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. De kwaliteit van de werkomgeving heeft uiteindelijk invloed op de resultaten van een organisatie.”