Fairtrade op werk mag niet te veel kosten

Fairtrade op werk mag niet te veel kosten

De consument is slechts beperkt bereid extra te betalen voor verantwoord en biologisch. Deze producten worden als te duur ervaren ten opzichte van het gangbare - minder verantwoorde - assortiment.

Toch zijn fairtrade producten in bedrijfsrestaurants ongekend populair. Dit blijkt uit een onderzoek van bedrijfscateraar Eurest onder bijna vijfhonderd bezoekers. 86 procent geeft aan dat prijs van groot belang is bij het kiezen van producten uit het restaurant. Tegelijkertijd blijft de vraag naar biologische en verantwoorde producten stijgen. Verantwoorde producten zijn dus populair, maar mogen niet te veel kosten.

De prijs van biologische en verantwoorde producten zal door de toegenomen vraag niet direct dalen. Paul Tijs van Eurest verklaart: ‘De vraag naar verantwoorde en biologische alternatieven binnen bedrijfsrestaurants is nog niet groot genoeg om het prijsverschil drastisch te kunnen verkleinen of zelfs te laten verdwijnen. Biologische en verantwoorde producten zijn veelal ook duurder om te produceren. We verwachten overigens wel dat de prijsverschillen de komende jaren kleiner worden.’

Bedrijven en instellingen gaan mee in de trend van meer maatschappelijk verantwoorde en biologische producten in hun restaurants. Dit blijkt onder meer uit recente cijfers en doelstellingen van de branchevereniging voor catering. De leden van Veneca hebben zich bijvoorbeeld gecommitteerd aan de doelstelling om jaarlijks de omzet van het biologisch aanbod met 10 procent te laten groeien.