Nieuw plan moet Unilever groener maken

Nieuw plan moet Unilever groener maken

Unilever heeft het zogeheten Unilevers Sustainable Living Plan gepresenteerd. Hierin staan diverse duurzame doelstellingen geformuleerd die het concern rond 2020 wil bereiken. Zo wil Unilever onder andere de zogeheten milieuvoetafdruk van zijn producten halveren.

Unilever-baas Paul Polman denkt dat andere concerns het niet aandurven om net als Unilever (leverancier van veel producten in bedrijfscatering) maatregelen te nemen. ‘Anderen durven dit niet, want je wordt hier erg kwetsbaar van’, aldus Polman. ‘We willen iets doen waartoe anderen niet in staat zijn. Dit is waarom ik mijn baan uitvoer. Ik hoef niet op mijn graf te hebben staan: “Hij heeft de marge verhoogd”. Maar als er staat: “Hij heeft de ontbossing met 60 procent gestopt”, ben ik tevreden.’

Volgens Polman is de nieuwe aanpak bittere noodzaak. ‘Op de manier waarop we het altijd hebben gedaan, gaat het niet meer. Als Europa op deze manier blijft consumeren, dan hebben we drie planeten nodig, bij Amerika vijf planeten. Daar komen in tien jaar nog twee miljard mensen bij die gaan consumeren.’

De topman beseft dat het plan zorgt voor veel extra kosten. ‘Er zijn altijd kosten mee gemoeid, zeker in het begin. Maar dat verdienen we op termijn wel terug. Wees niet gefixeerd op de aandeelhouders, maar op de juiste weg. Het kost ons 25 miljoen per jaar om voor onze producten 100 procent duurzame palmolie te gebruiken. Maar wat is het alternatief? Het Chinese teken van crisis bestaat uit twee delen. Het ene betekent gevaar, het andere kans. Dat is niet voor niets.’