Nieuw record Chipknip-betalingen

Nieuw record Chipknip-betalingen

Consumenten betalen in de branches catering, vending en parkeren het meest met de chipknip. Deze drie sectoren zijn goed voor 80 procent van het aantal Chipknipbetalingen. Daarvan werden er vorig jaar 95 miljoen gedaan In catering en vending, waaronder kantines en onbemande automaten van bedrijven, overheid en zorg- en onderwijsinstellingen.

Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence, de producteigenaar van PIN en Chipknip. In 2007 bedroeg het aantal Chipknip-betaling in catering en vending nog 87 miljoen, een behoorlijke stijging van ruim negen procent dus. Per transactie werd er € 2,74 ‘gechipt’ (inclusief parkeren). Een minieme toename van 1 eurocent ten opzichte van 2007.

Het aantal PINbetalingen groeide naar 1,756 miljard, een stijging van 10,6% ten opzichte van 2007. Een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van 2007 (1,588 miljard). De bordjes op toonbanken die bijbetaling vragen voor het pinnen van lage bedragen verdwijnen steeds meer. Vooral nu door onafhankelijk onderzoek is aangetoond dat pinnen voor de winkelier in bijna alle gevallen goedkoper is dan contant.

Uit de verschillende bedrijfstakken is een duidelijke top 3 te onderscheiden, die samen circa 57% van het totale aantal PINtransacties realiseren. De supermarkten zorgden in 2008 met 631 miljoen (+13%) PINtransacties voor 36% van het totaal. Daarna volgen op afstand de detailhandel non-food met 188 miljoen PINtransacties (11%) en de benzinestations met 175 miljoen (10%).