Max Havelaar roept bedrijven op om op dinsdag 26 oktober een activiteit te organiseren waarbij Fairtrade producten centraal staan. Deelnemers maken kans op een Fairtrade@Work-Award, een eervolle prijs die het duurzame imago van het bedrijf onderstreept.
Max Havelaar richt zich tot werkgevers, werknemers en cateraars . ‘Houd een Fairtrade ontbijt, lunch of een (h)eerlijke borrel!’ Vanaf 1 september kunnen deze activiteiten geregistreerd worden.
Met de campagne wil stichting Max Havelaar op een positieve manier de branche en de medewerkers in alle bedrijven laten kennismaken met Fairtrade producten.
Praktische manier
Velen kennen de Fairtrade-gecertificeerde producten koffie en thee, maar in de loop der jaren is er een keur aan interessante foodproducten bijgekomen, onder andere fruit, vruchtensappen, ijs, jam, stroopwafels, rijst en chocolade.
Er wordt gewerkt aan een praktische manier om cateringbedrijven en werknemers op een creatieve manier aan het werk te laten gaan met deze producten.
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland bekend als het Max Havelaar-keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden. Om hun armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, zijn naast strenge milieu- en sociale criteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen.
Een beproefd en succesvol model, zo toont een analyse van tachtig studies aan (www.fairtrade.net). Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade-keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan zestig ontwikkelingslanden.
Meer bedrijfscatering: