'Prijzen in bedrijfsrestaurants maar negen procent verhoogd

'Prijzen in bedrijfsrestaurants maar negen procent verhoogd

Naar aanleiding van de berichtgeving rondom de fors duurder geworden lunch in het bedrijfsrestaurant doen cateraars ook onderzoek naar eigen handelen. Zoals Vitam Catering n Schijndel. 'Wij hebben onze prijzen in totaal met maximaal negen procent verhoogd'.

Dat laat directeur Vitam Catering Carla van Lingen na vragen van Misset Catering weten. ‘Vitam Catering heeft naar aanleiding van de berichtgeving haar eigen handelen gecontroleerd. We hebben vastgesteld dat wij ons niet herkennen in een exorbitante prijsverhoging over de periode mei 2007 tot en met mei 2010.’

In die periode is de prijs voor een lunch in het bedrijfsrestaurant met 24 procent gestegen, maakte Misset Catering op basis van cijfers van het Central Bureau voor de Statistiek maandag bekend. In de bedrijfsrestaurants van Vitam namen de prijzen voor eten en drinken niet zo’n hoge vlucht.

Inkoopsprijsverhoging

Van Lingen: ‘Onze verkoopprijzen zijn in totaal met maximaal negen procent verhoogd, maar dit is op slechts 60 procent van alle verkoopprijzen toegepast. In 2010 is zelfs geen verhoging doorgevoerd.’ De cateringdirecteur gaat nog dieper op de cijfermaterie in.

‘Deze verhoging van negen procent betreft een doorberekening van de door de leveranciers aan Vitam doorberekende inkoopprijsverhoging en wordt op 1 januari van het jaar verwerkt. Tussentijdse aanpassingen komen slechts bij hoge uitzondering voor.’

Inflatie

Ook trekt Van Lingen de vergelijking van het CBS met de inflatie in twijfel. ‘Deze vergelijking is naar onze mening niet helemaal terecht, aangezien prijsfluctuaties op productniveau voortkomen uit oogstopbrengsten of de olieprijs bijvoorbeeld, maar in het verleden zijn wij ook geconfronteerd met de effecten van koffieoorlogen en graan- en cacaotekorten, die de inkoopprijs fors opvoerden.’

En die afhankelijkheid van prijzen voor grondstoffen of producten is nog steeds gaande, geeft Van Lingen met een voorbeeld aan. ‘Nog maar recent zijn wij in kennis gesteld van het feit dat de prijs van de sinaasappelsap fors verhoogd zal worden. Dit als gevolg van de verhouding dollar, euro, maar ook vanwege het samengaan van de nummer 2 en 3 in Brazilië.’