Snacks op retour in bedrijfsrestaurant

Snacks op retour in bedrijfsrestaurant

Frituursnacks worden in het bedrijfsrestaurant minder vaak gegeten. Er is sprake van een sterke terugloop, zo bleek gisteren tijdens de presentatie van het Nationale Catering Onderzoek in Hotel De Nieuwe Wereld te Wageningen.

Dat frituursnacks in het bedrijfsrestaurant in zwaar weer verkeren, was niet verrassend. Maar de terugloop is groter dan verwacht. In 2007 aten bezoekers van bedrijfsrestaurants 0,95 frituursnack per week, in 2006 lag dat gemiddelde op 1,36. Gedoeld wordt op medewerkers die het bedrijfsrestaurant vijf dagen per week bezoeken en daar ook de gehele lunch gebruiken.

De oorzaken van de terugloop liggen bij de opkomst van het gezondheidsdenken en het maatschappelijk verantwoorde ondernemen. Bedrijven en cateraars besteden daar in toenemende mate aandacht aan. Gezonde, verse producten krijgen meer aandacht, het eten van snacks wordt ontmoedigd.

De presentatie die werd bijgewoond door facilitair managers, cateraars en fabrikanten, werd opgeluisterd door een debat onder leiding van Erik Driessen. Het organiserende Foodstep kreeg daardoor meteen reacties op de uitkomsten van het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het bedrijfsrestaurant in aanzien stijgt en qua niveau en uitstraling dichter tegen de horeca aan komt te liggen. Voor het imago en de productiviteit van de medewerkers kan een goed bedrijfsrestaurant belangrijk zijn, zo blijkt. Desondanks schroeven veel bedrijven hun bijdrages aan de catering terug.

Het Nationale Catering Onderzoek 2007 wordt uitgebreid belicht in Misset Catering 1, die volgende week verschijnt.