Sodexo en King Nederland winnen innovatieprijs

Sodexo en King Nederland winnen innovatieprijs

Sodexo en King Nederland hebben de Food Hospitality Innovatieprijs van 2010 gewonnen. Sodexo won in de categorie front-office met het concept 'At Your Request'. Daarmee kunnen ziekenhuispatiënten à la carte bestellen en wordt de maaltijd binnen 45 minuten geserveerd.

King behaalde de eerste plaats in de categorie back-office met de Torus Pak. Dat is een tray voor een magnetronmaaltijd waarbij gebruikers de verpakking niet aan de bovenkant openen, maar een folie onder de verpakking wegtrekken.

De innovatieprijs werd woensdag uitgereikt tijdens het symposium Best Practices 2010 in meeting Plaza in Maarssen.

Volgens de jury is At Your Request van Sodexo ‘zeer klantgericht, flexibel en goed toepasbaar in de praktijk’. ‘Het draagt in grote mate bij aan het welzijn van de patiënt en is in deze vorm nog niet eerder in de markt vertoond.’, aldus juryvoorzitter Peter Broekhof.

Manager projecten en advisering van Sodexo HealtCare, Willem van Zeben, zegt vereerd te zijn. ‘Vooral omdat de markt zei dat een dergelijk concept in Nederland niet te realiseren zou zijn. In Amerika is het al een buitengewoon succes met 500 ziekenhuizen die er momenteel mee werken. Wij hebben het concept met Ziekenhuis Gelderse Vallei ook in Nederland operationeel bewezen.’

King Nederland dankte de prijs aan de handigheid van de nieuwe tray. Omdat de bodem onder de verpakking wordt weggetrokken, hoeft de maaltijd niet meer uit de verpakking te worden geschept of gekiept.

Na het optillen van de verpakking ligt er volgens de jury een ‘perfecte presentatie van de maaltijd’. Broekhof: ‘Dit is een unieke en veilige manier om een verpakking te openen. Het resultaat is een prima presentatie van gerechten, ook met garnering. Kortom; een goed doordachte en toepasbare innovatie waar behoefte aan is.’

Key accountmanager van King, Jeroen Koudijs sprak eveneens zijn dank uit voor de prijs, die wel op een heel handig moment kwam. ‘We gaan momenteel met de Torus Pak de markt op, daar helpt deze prijs zeker bij. De presentatie maakte tot dusverre zelden een wezenlijk onderdeel uit van maaltijdsystemen, terwijl de uitstraling van een maaltijd juist zo belangrijk is.’