Succesvolle gezonde snacks hebben vertrouwen nodig

Succesvolle gezonde snacks hebben vertrouwen nodig

Mensen willen best gezond snacken. Graag zelfs, zegt 20 procent van de Europese en Amerikaanse consumenten. Alleen is het huidige snackaanbod niet spannend genoeg.

Bewuste consumenten willen best beter en gezonder snoepen, maar zien gezond eten als gebruiksonvriendelijk, blijkt uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor.

‘Snacken is heel erg zintuig-gericht’, volgens de onderzoekers. ‘Smaak is daarbij het belangrijkst’. Ook al weten mensen dat een tussendoortje niet gezond is, ze nemen het toch vanwege de smaak en de snelle beloning die dat mee brengt: snacken is puur psychologisch.

Spannend

Gezonde tussendoortjes hebben nog te weinig aantrekkingskracht als snelle, makkelijke snack omdat de smaak niet spannend genoeg is, en ze minder voldoening bieden dan reguliere snacks. 80 procent van de ondervraagden vindt dat gezonde snacks ook smaakvoller moeten.

Snackfabrikanten en -aanbieders erkennen de behoefte om gezonder en bewuster te eten, maar zien tegelijk dat hun gezonde initiatieven en producten zelden aanslaan. Ze genieten volgens de onderzoekers nog niet het vertrouwen dat nodig is om de ware ‘healthfreaks’ over te halen.

Schuldgevoel

‘Het aandeel nieuwe, gezonde snacks dat op de markt wordt gebracht is nog heel klein’, zegt onderzoeker Richard Parker, ‘per jaar ongeveer 3 procent.’ Het aantal consumenten dat zonder schuldgevoel wil kunnen toegeven aan hun snackdrang groeit wel hard, en ligt volgens Parker boven de 20 procent.

In 2006 snackte een Europeaan per jaar gemiddeld iets minder dan 400 keer ‘gezond’, volgens Datamonitor loopt dat in 2011 op tot 430. Daar tegenover daalt het aantal ‘ongezonde’ snacks van 302 naar 288. Bijna eenderde snackt dagelijks gezond.