Voeding met MVO-sausje neemt toe

Voeding met MVO-sausje neemt toe

Fairtrade en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) heeft in de afgelopen 20 jaar het geitenwollen sokken imago van zich afgeschud. De omzet van fairtrade producten en voeding met een mvo-sausje neemt toe, ook in (contract)catering. Ethisch eten is hot, al is het de vraag of de niche zich ontwikkelt tot een breed draagvlak.

Unilever, Nestlé, Kraft en andere multinationals brengen steeds meer ethisch verantwoorde producten op de markt. Paradoxaal genoeg brengt dat juist de ontwikkeling van dit segment in gevaar. Uit recente rapporten blijkt dat consumenten wantrouwig zijn over bijvoorbeeld biologische chocolade van Nestlé, meldt magazine Consudel.

Multinationals die boeren uitbuiten en tegelijk biologische producten leveren, dat wringt. 60% van de Europese consumenten plaatst vraagtekens bij de ethische producten van multinationals, zo blijkt uit onderzoek van het Franse bureau Ipsos. De scepsis biedt ruimte aan kleinere bedrijven.

De hoge prijs van ethisch verantwoorde voeding zorgt ervoor dat ethisch consumentisme voorlopig een nichemarkt blijft. Een andere hindernis is de grote hoeveelheid logo`s betreffende mvo. Een van de bekendste logo`s is die van Fairtrade. Uit onderzoek van Mori blijkt dat de bekendheid van het logo onder Britten de afgelopen jaren steeg van 23% (2003) naar 50%.