Sodexo wint voor derde keer Fairtrade prijs

Sodexo wint voor derde keer Fairtrade prijs

Sodexo en het energiebedrijf Eneco zijn de winnaars van de Fairtrade@Work campagne 2012. Het was de derde achtereenvolgende keer dat de cateraar het bijbehorende Gouden Dienblad in ontvangst mocht nemen.

De campagne heeft tot doel om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren. Stichting Max Havelaar is de organisator. De prijs die op 30 oktober werd uitgereikt benadrukt het ‘duurzame karakter’ van de bedrijfsvoering.
Om het belang van Fairtrade producten onder de aandacht te brengen riep Stichting Max Havelaar bedrijven op om een originele Fairtrade activiteit op het werk te organiseren. Aan deze oproep is flink gehoor gegeven. Op duizenden bedrijfslocaties vonden in de Fairtrade Week van 29 oktober tot 2 november activiteiten plaats, uiteenlopend van een koffiebreak tot complete lunch waarbij Fairtrade producten centraal staan.
Een vakjury, bestaande uit Martine Zuil (hoofdredacteur Misset Catering) en Suzanne van der Pijll (Schuttelaar & Partners), beoordeelde de inzendingen op basis van de volgende criteria: originaliteit, aantal gebruikte Fairtrade producten en de bijdrage aan bewustwording onder werknemers.
De winnaars blonken uit binnen deze criteria. Cateraar Sodexo introduceerde het eerste Fairtrade broodje ooit gemaakt van onder meer Fairtrade quinoa en ontwikkelde een reeks materialen waaronder Fairtrade receptkaartjes om de gasten te inspireren. De 2300 medewerkers van Eneco kunnen iedere dag genieten van goede Fairtrade koffie op het werk. Om het belang van Fairtrade over te brengen toont de energieleverancier de komende periode een speciale koffiefilm aan de medewerkers in de espressobar en bij alle koffieautomaten.