Zwarte lijst bepleit voor adviseurs die zich om laten kopen

Zwarte lijst bepleit voor adviseurs die zich om laten kopen

Adviseurs die zich voor het toekennen van opdrachten laten betalen door begunstigde partijen, moeten met naam en toenaam bekend gemaakt worden. Dan weten de opdrachtgevers ook meteen waar hun geld blijft. Aldus reageert Tom Rietveld van HTC Advies en HTC Concepts op het bericht van Misset Catering dat een aantal adviseurs niet onafhankelijk is.

Rietveld: ‘Indien een adviseur zich profileert als onafhankelijk dient deze zich ook zo te gedragen. Wij hebben in onze organisatie afgesproken nooit gelden of cadeaus van opdrachtgevers of leveranciers aan te nemen. Voor de adviseur die lid is van de wereldwijde organisatie FCSI ligt hier zelfs een code aan ten grondslag.’

Het nieuws kwam overigens niet voor iedereen als een schok. Petra laat op Missetcatering.nl weten dat in de schoonmaakbranche 14 van de 15 adviseurs op ‘ die manier werkt. Er is niets nieuws onder de zon.’

Adviseur Thierry Neuféglise van 4Ratio vindt dat geen reden om een andere kant op te kijken. ‘Het maken van een keuze op grond van eigen financieel gewin heeft natuurlijk niks te maken met objectiviteit en onafhankelijkheid.’ Hij sluit zich aan bij Tom Rietveld. ‘Openbaar maken die gegevens, laat maar zien wie er de kluit bedriegt.’

Stephan laat weten dat ‘deze praktijken’ niet zijn uit te sluiten. Ik durf te stellen dat geen enkele adviseur 100% objectief is.’ Reimer laat weten dat de NVLG (Nederlandse Vereniging van Grootkeuken Leveranciers) dit gedrag niet pikt. ‘Onder de leden van de NVLG bestaat al langer het vermoeden van het toepassen van dergelijke gedragingen. Als leden van de NVLG deel nemen aan dit soort praktijken worden deze volgens de kwaliteitscriteria van de branchevereniging geroyeerd.’