Albron maakt serieus werk van horeca

Albron maakt serieus werk van horeca

Albron gaat voor eigen rekening en risico horeca exploiteren. Het bedrijf wil minder afhankelijk worden van de stagnerende cateringmarkt. 'De krimp in de catering is versneld door de recessie. Horeca moet voor tegenwicht zorgen', zo licht topman Teun Verheij van Albron de nieuwe strategie in het Financieele Dagblad toe.

De onderneming behoort samen met Sodexo en Compass tot de grootste cateraars in Nederland. Ze verzorgen onder meer maaltijden in personeelsrestaurants van bedrijven en non-profitinstellingen. Maar de animo voor deze voorzieningen neemt af, aldus Het Financieele Dagblad. ‘Werkgevers voelen er steeds minder voor hun personeelsrestaurant te subsidiëren, en sinds de recessie staan de bestedingen voor lunch en diner onder druk.’ Albron richt zich daarom nu op commerciële exploitatie van restaurants op grote recreatieve complexen.

Daartoe zijn contracten gesloten met Keukenhof en Center Parcs. Albron betaalt deze opdrachtgevers een vergoeding voor het recht de horecagelegenheid te exploiteren.

Het vorig jaar gesloten contract met Center Parcs heeft een looptijd van tien jaar en omvat dertien parken in Nederland en België.

Albron heeft 2000 medewerkers van Center Parcs overgenomen en steekt 25 miljoen euro in vernieuwing van de restaurants. ‘Het is de grootste investering die wij ooit hebben gedaan’, stelt Verheij. De uitgaven moeten in vijf jaar worden terugverdiend.

Het megacontract met Center Parcs tikt flink door in de jaarrekening van Albron. De omzet is hierdoor vorig jaar gestegen tot 290 miljoen euro, vergeleken met 253 miljoen euro in het jaar ervoor. Tegelijk is het bedrijfsresultaat scherp teruggelopen: van 7,4 miljoen euro tot 1,9 miljoen euro. Dit komt doordat het bedrijf alle voorbereidingskosten van het nieuwe contract direct ten laste heeft gebracht van het resultaat, een bedrag van 3,5 miljoen euro.

Het lagere jaarresultaat wordt verder verklaard door de hevige concurrentie in de traditionele cateringmarkt. Ook het aantal opdrachten voor grote feesten en partijen liet vorig jaar nog te wensen over. Daarnaast zijn de resultaten uit nieuwe contracten met de Erasmus Universiteit en de Universiteit Maastricht achtergebleven bij de verwachtingen. ‘Wij treden daar op als pachter. Dat levert ons minder op dan in de oude situatie als cateraar’, legt Verheij uit.

De opkomende horecatak van Albron moet volgend jaar goed zijn voor 45% van de totale omzet. Ter vergelijking: de afgelopen jaren had de horeca een aandeel van niet meer dan 10% in de opbrengsten. De omzet van het bedrijf stijgt dit jaar met zo’n 50 miljoen euro tot 340 miljoen euro, grotendeels als gevolg van de nieuwe activiteiten bij Center Parcs.

Albron, dat zich kenmerkt door een stichtingsstructuur, streeft naar een bedrijfsresultaat van 4% van de omzet. Verheij: ‘Dat moet in 2012 haalbaar zijn.’