Catering moet kritisch naar assortiment kijken

Catering moet kritisch naar assortiment kijken

De catering zal kritisch naar het assortiment en de prijzen moeten kijken om te voorkomen dat nog meer gasten producten van huis meebrengen. De broodtrommel ligt derhalve op de loer. Nog steeds. Deze conclusie trekt het Food Service Instituut Nederland (FSIN) op basis van actuele marktcijfers.

De klassieke horeca en de catering hebben 2011 afgesloten met licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen met circa 2,5 procent stegen. De sector gemak (fastservice, foodretail, stationshoreca, pompstations) pluste drie procent, waardoor de winst iets toenam, aldus het FSIN.

De totale foodomzet steeg in 2011 met 1,7 procent, met supermarkten en gemak als winnaars. Die trend signaleert FSIN al sinds het begin van de economische recessie, eind 2008. In de jaren 2009 t/m 2011 verloor de totale buitenshuismarkt 827 miljoen euro omzet, terwijl at home de foodomzet met 1,23 miljard euro zag stijgen. De consument geeft onder invloed van de economische stroperigheid minder geld uit aan eten en drinken buiten de deur: zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding liepen terug.

Die trend zet in 2012 door blijkt uit de eerste resultaten van recent onderzoek, dat in opdracht van FoodService Instituut Nederland door GfK is uitgevoerd onder ruim 2.200

consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht de komende twaalf maanden minder vaak buitenshuis te eten en te drinken. Bijna drie op de tien willen minder producten onderweg kopen (bij kiosken, tankstations etc.). En een kwart aast meer op kortingbonnen en aanbiedingen. Tien procent kiest voor goedkopere alternatieven: eetcafé in plaats van restaurant, foodretail in plaats van eetcafé etc. In de catering is de verwachting dat mensen nog meer van huis meenemen naar werk of opleiding.