Cateringmedewerkers klagen weinig

Cateringmedewerkers klagen weinig

Maar weinig cateringmedewerkers hebben geklaagd tijdens de meldweek van de FNV. Volgens de bond viel het resultaat zelfs tegen. Wel was het aantal klachten per melding opvallend, aldus de FNV.

De meldweek werd eind vorig jaar gehouden. Hiermee wilde FNV Catering de werkdruk in de contractcatering meten. Volgens FNV'er Harry de Wit viel het resultaat tegen. 'Maar 7 meldingen over 3 dagen.'

Aantal klachten per melding hoog
Wat volgens De Wit opviel was de hoeveelheid klachten c.q. problemen die per telefoontje werden gemeld. 'Het ging onder meer om wijzigingen in CAO naar aanleiding van contractwijzigingen en/of wisselingen van opdrachtgevers.' Dat onderwerp werd vijf keer ter sprake gebracht, werkdruk zes keer, naleving CAO vier keer en overige onderwerpen twee keer. Eind 2007 houdt FNV wederom een meldweek. Ook verschijnt er een digitale FNV Catering nieuwsbrief. De Wit: 'Werknemers in de contract-catering kunnen zich opgeven bij h.dewit@horecabond.fnv.nl onder vermelding van naam en cateraar waar zij werkzaam zijn.'

Bondsmedewerkers bezoeken locaties
Medewerkers van de vakbond bezoeken voorafgaand aan de meldweek dit jaar bedrijfsrestaurants. Dat werd eind 2006 ook gedaan. Er werden zo'n 35 locaties bezocht met in totaal ongeveer 500 medewerkers. De locaties werden door Sodexho, Compass en Avenance opgegeven en de opdrachtgevers verleenden toestemming. 'Werknemers vonden het zeer positief zij medewerkers van de bond konden spreken. Er waren weinig klachten. Uitgebreid spreken was er echter niet bij.Volgend jaar willen we weer dergelijke bedrijfsbezoeken gaan uitvoeren op grotere locaties en willen we werknemers ook informeren omtrent de CAO onderhandelingen voor 2008.'