Drie directeuren in korte tijd weg bij Avenance

Drie directeuren in korte tijd weg bij Avenance

Drie directeuren die in minder dan een jaar tijd zijn vertrokken, waarvan twee naar eigen zeggen niet op eigen initiatief. Het is onrustig bij Avenance. In een eerder stadium vertrokken onder leiding van algemeen directeur Paul Wortelboer al drie andere directeuren en managers.

Commercieel directeur Bartel Geleijnse (foto) vertrekt officieel per 15 april bij Avenance. Maar hij verricht momenteel geen werkzaamheden bij de bedrijfscateraar uit Lijnden. De reden van het vertrek van Geleijnse zou zijn wegens een verschil van inzicht in het te voeren beleid.

Geleijnse’s vertrek was net als dat van HR-directeur Hoex eind vorig jaar niet op eigen initiatief. Hoex ging weg vanwege een 'onoverbrugbaar verschil over de wijze waarop het bedrijf aangestuurd moest worden'. Hoex wil wegens ‘gemaakte afspraken’ geen verdere toelichting geven.

Elior

In augustus 2009 ruimde directeur Foodservice Serge Zeelenberg ook al het veld. Zeelenberg wil liever niet op zijn vertrek in gaan. Al eerder verlieten onder Wortelboer’s leiding directeuren en managers als Frank van Zomeren (verantwoordelijk voor schoolcatering), Jos Vranken (sales & marketing) en Patricia Plugge (communicatie) Avenance.

Volgens bronnen zouden de aandeelhouders van de Franse en beursgenoteerde moedermaatschappij Elior wel op de hoogte zijn gesteld van de situatie bij de Nederlandse dochter. Elior zegde overigens in 2006 de toenmalige directeur Gosse Visser de wacht aan.

Na lang getouwtrek werd in mei 2007 een regeling getroffen met Visser. Wortelboer was hem toen al (in oktober 2006) opgevolgd als algemeen directeur. De overige huidige directieleden zijn Peter Oskam (operations), Pieter van der Kamp (finance) en Marjo Touw (HR). Er wordt gezocht voor een opvolger van commercieel directeur Geleijnse.

'Keuzes'

Wortelboer reageert via mail als volgt op de situatie: ‘Avenance in Nederland is, uiteraard volledig in lijn met de internationale strategie, bezig haar positie op tal van fronten te versterken. Dit heeft de afgelopen jaren geleid tot een duidelijke keuze voor een positionering van kwalitatief marktleider, kortom; invulling van onze ambitie de beste cateraar te zijn.’

‘Deze strategie heeft geleid aanpassing van keuzes die in het verleden zijn gemaakt. Verandering van de vraag én de crisis hebben enkele organisatorische wijzigingen, vertrek maar ook aanname van medewerkers op elk niveau teweeg gebracht. Daar is niets vreemd aan.’

‘Over reden van vertrek van directieleden en andere medewerkers, al dan niet op eigen initiatief, doen we geen mededelingen omdat dat geen enkele zaak dient en we in een aantal gevallen daar ook afspraken over gemaakt hebben. Dit vertrouwen willen we niet beschamen.’

'De huidige directie is er klaar voor de gekozen weg te vervolmaken. Ik hecht eraan te melden dat we een prima team hebben staan. Ook de vernieuwde structuur daaronder staat als een huis.’

Meer Avenance nieuws