‘De groei is bescheiden omdat de markten verzadigd zijn’, aldus de onderzoekers. In Italië is zelfs sprake van een afname in het aantal maaltijden dat buiten de deur wordt genuttigd. Groei is er nog wel in de opkomende landen als Slovenië (+ 3,4 %) en Portugal (+3,2%).
Desondanks is de foodservice een interessante markt. In heel Europa werden in 2007 54,8 miljard maaltijden buiten de deur genuttigd. Volgens CHD zit er nog wel groei in de catering van middelgrote bedrijven (200-300 medewerkers). Grote cateraars zijn druk doende hier concepten voor te ontwikkelen. In de traditionele horeca zal de komende jaren vooral sprake zijn van vervanging en verdringing van bestaande concepten door nieuwe.
In Nederland bedroeg de groei in het aantal buiten de deur genuttigde maaltijden niet meer dan 1,5 procent. Die groei komt volgens het Duitse bureau vooral voor rekening van de commerciële horeca (+1,8 %). De groei in (bedrijfs)kantines, scholen en dergelijke blijft steken op +0,6 procent. De foodservice in het retailkanaal groeit het snelst: +2,2%.
Overigens ligt de groei van de foodservice in omzetvolume een stuk hoger: +3,3 % in de afgelopen 7 jaar. Het totale marktvolume van de buitenhuismarkt in Nederland berekent CHD op €13,1 miljard.
Daarmee is Nederland een kleine speler. In Duitsland, het grootste foodserviceland van Europa, wordt jaarlijks €47,3 miljard omgezet. Net als in Nederland staan in Duitsland de winsten onder druk vanwege de toenemende prijzen. Snijden in de kosten is volgends CHD onvermijdelijk.
1. | Duitsland |
---|---|
2. | Groot-Brittannië |
3. | Frankrijk |
4. | Italië |
5. | Spanje |
6. | Polen |
7. | Zweden |
8. | België |
9. | Tsjechië |
10. | Portugal |