nieuws

‘Het Nieuwe Werken’ bij Albron

Catering

De derde dag van het minicongres van Albron De Kracht van Aandacht stond in het teken van Het Nieuwe Werken. De centrale vraag van de middag was:’Hoe kunnen HR en facilitair bijdragen aan het succes van een onderneming?’. Op deze vraag gaven verschillende sprekers antwoord.

‘Het Nieuwe Werken’ bij Albron

Straat-o-loog Pim van den Berg liet in korte tijd honderden beelden zien waarin gebouwen en ontmoetingen op verschillende manieren de hoofdrol speelden. ‘Het gaat om het gevoel, de gastvrijheid, aandacht voor medewerkers en welke omgeving je als werkgever creëert om dat mogelijk te maken’.

Achmea´s Group Facility Manager Ellen Faber (foto) over de omslag naar Het Nieuwe Werken bij haar organisatie. Achmea verkleint het aantal locaties in een aantal jaar van 70 naar 7. Met deze inkrimping worden kosten bespaard, maar aan de andere kant investeert Achmea veel in de werkomgeving. Kunst aan de muur, designmeubelen en mooi ingerichte ruimten voor verschillende doeleinden izijn voorbeelden die ze noemt. Het Nieuwe Werken houdt echter meer in dan alleen het faciliteren van een prettige werkomgeving. Thuiswerken en flexwerken is voor alle medewerkers mogelijk, dit laat een groot vertrouwen van het management in de medewerkers zien. Faber signaleert dat het Nieuwe Werken een nieuwe rol voor Facilitair Managers geeft. Deze managers worden bij Achmea dan ook apart getraind.

Jelle de Jong, HR-directeur van Tempo-Team ging vervolgens in op binden en boeien anno 2007. De uitzendorganisatie is uitgeroepen tot werkgever van het jaar. De Jong vertelt over de wijze waarop hij betrokkenheid bij uitzendkrachten en consulenten weet te bereiken. Een moeilijke missie: de Generatie Einstein laat zich niet makkelijk binden. Trots, daar gaat het om volgens hem. Verder laat het verschil zien tussen het binden van mannen en vrouwen. Mannen blijven vanwege het salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en carrièremogelijkheden. Vrouwen kiezen eerder voor sfeer, type dienstverband en afwisseling in het werk. Tot slot bespreekt hij waarom mensen bij een bedrijf gaan werken. Imago en arbeidsvoorwaarden staan hiervoor op nummer 1.

Erik Veldhoen, oprichter en eigenaar van Veldhoen+Company, vertelt over The Art of Working. Hoe kun je trends en ontwikkelingen, bijvoorbeeld op technisch gebied, inzetten om werken aangenamer te maken? Welke faciliteiten moeten werkgevers treffen om hun medewerkers optimaal te kunnen laten functioneren? Trend gaat naar meer medewerkers op minder m2 en flexwerken en wat betekent dit voor de inrichting van een gebouw? Praktische zaken als koeling en luchtfiltering maar ook het creëren van ontmoetingsplaatsen en ruimten waar mensen in stilte kunnen werken, of juist in groepen kunnen brainstormen. Activiteitsgebaseerd werken noemt Veldhoen dit. De middag werd afgesloten door een sneldicht van Dominique Engers.

(Tekst: Tamara Chaloulakos)

Zie ook:

‘Nieuwe ouderen in de watten leggen’ (dag 1) en

‘Niet gezondheid opdringen aan jeugd’ (dag 2)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels