Kenners enthousiast over vleesvervangers

Kenners enthousiast over vleesvervangers

Kenners zijn enthousiast over de smaak van vleesvervangers. Twee volvleeshamburgers legden het in een smaaktest af tegen een hybride (met plantaardige bijmenging gemaakte) hamburger van het Nederlandse bedrijf Meatless.

Dat gebeurde bij de lancering van het platform Nieuwe Eiwitproducten, Het Planeet, in Woerden. Cateraars die hun gasten willen voorzien van vegetarische producten, kunnen kiezen uit steeds meer kwalitatief hoogwaardige vleesvervangers. Deze producten worden ook steeds aantrekkelijker voor de consument.

Felix Wilbrink (culinair journalist van De Telegraaf), Fiona Ivanov (culinair redacteur en flexitariër) en Paul Vocking (vleeswarenmaker, bekend van de Utrechtse Vockingworst) waren de proevers. Op de eerste en tweede plaats eindigden de hybride hamburgers, daarna de twee volvleesvarianten. Een opmerkelijke uitslag.

Vleesvervangende producten worden aantrekkelijker voor de consument. Uit een onderzoek van Intomart GfK en Food for Food blijkt dat in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar vleesvervangers meer en meer worden geaccepteerd. De helft van de bevolking geeft aan ze niet meer af te wijzen. Vooral jongeren zijn erg geïnteresseerd in flexitarisme: een of twee dagen geen vlees eten.