'Keukens zorginstellingen moeten moderniseren

'Keukens zorginstellingen moeten moderniseren

Ziekenhuizen en verpleeghuizen moeten zich veel meer verplaatsen in de rol van de patiënt of cliënt. Ze krijgen straks te maken met mensen die hele andere wensen hebben en daar moeten ze iets mee doen.

Dat stelt Stan Mertens, keukenmanager en bestuurslid van het Koksgilde Nederland. Met zijn eigen bedrijf FoodQuest ontwikkelt hij concepten voor eten en drinken. Hij riep al eerder dat zorginstellingen veel meer moeten kiezen voor een horeca-achtige benadering waarbij rekening wordt gehouden met verschillende eetmomenten op een dag.

Mertens is een van de duizenden deelnemers aan het Nationaal Gastvrijheidszorg Evenement dat in Ede wordt gehouden. Verscheidene koks, voornamelijk van zorginstellingen, hoorden onder meer wat nieuwe trends zijn. Voor Mertens zijn dat vooral de mensen zelf die steeds meer andere wensen hebben. 'Ik ben 42 jaar en heb andere wensen dan mijn moeder van 67 jaar', aldus Mertens die de wensen nog niet vertaald ziet in de keukens van de ziekenhuizen en verpleeghuizen.

In de zorg wordt al lange tijd gewerkt aan verbetering van niet alleen het eten, maar ook de wijze waarop mensen dat eten kunnen bestellen of krijgen. In het land zijn verschillende zorginstellingen die de keukenorganisatie daarin hebben gemoderniseerd, maar volgens Mertens is dat aantal nog veel te klein. 'Als ik thuis kom wil ik wat eten en dan zorg ik daarvoor. In veel zorginstellingen is dat nog niet mogelijk.'

In de hotelaanpak ziet Mertens veel meer service en gastvrijheid ontstaan. Ook de roomservice van 24 uur per dag spreekt hem erg aan. 'Natuurlijk zit daar een prijskaartje aan en is niet alles mogelijk, maar bij benadering moet je toch een eind kunnen komen. Als ik langs een wegrestaurant rijd, staan daar 's middags auto's van driehonderd mensen die allemaal à la carte lunchen. Iets vergelijkbaars moet mogelijk zijn in een zorginstelling.'

Dat de vernieuwing nog steeds maar op kleine schaal is waar te nemen, komt volgens hem door allerlei procedures waar zorginstellingen aan vast willen houden. De cultuur in een zorginstelling verschilt 'dag en nacht' met die van een horecakeuken. 'Er is daarom een flinke cultuur- en vooral ook mentaliteitsverandering nodig voordat dergelijke vernieuwingen kunnen worden doorgevoerd.'